Wel gekozen, niet in de raad

Drie studenten die gekozen zijn in de Hogeschoolraad (HSR) zullen hun zetel niet innemen. Daardoor krijgen twee eenmansfracties die aanvankelijk te weinig stemmen trokken, wel een plaats in de raad. Ook bestaat de kans dat één zetel onbezet blijft.

Twee van de kandidaten uit de studentgeleding zijn lijstduwer en hebben van tevoren gezegd geen zitting te nemen in de HSR als ze gekozen zouden worden. Dat zijn Dajo Roorda van de fractie MUST en Alwin van der Blom van de lijst Avanti. Beiden bezetten nu een zetel in de HSR, maar stoppen ermee. Nummer drie is nieuweling Niels Peuchen. Hij stelde zich kandidaat en kreeg voldoende stemmen, maar het is onzeker of hij in de raad plaatsneemt.

Een half jaar stage
Roorda is als nummer zeven de laatste op de kieslijst van MUST. Hij loopt vanaf september een half jaar stage, waardoor hij in principe niet beschikbaar is voor het raadswerk. Mogelijk dat hij weer in beeld komt als hij daarna een master gaat volgen. ‘Mocht het heel dringend zijn, dan kan ik kijken wat de mogelijkheden tijdens de stage zijn’, zegt hij. Dan moet hij eerst overleggen met het afstudeerbedrijf en afstudeercommissie.

‘Ik heb andere dingen te doen’, zegt Van der Blom, nummer twee en lijstduwer bij Avanti. Hij is politiek actief voor GroenLinks in Huizen. ‘Ik zit onder meer in de commissie Fysiek Domein van de gemeenteraad.’ Kandidaat Peuchen is van plan deze zomer af te studeren. De gewonnen zetel kwam voor hem ‘volledig onverwacht’, schrijft hij in zijn column in Trajectum. Hij heeft overwogen het afstuderen uit te stellen, maar daar kiest hij uiteindelijk niet voor. ‘Als afstuderen niet lukt, dan neem ik graag een tijdje zitting in de raad.’

Sportende studenten
De eenmanslijsten Sebar en Student & Sport trokken aanvankelijk te weinig stemmen, maar krijgen alsnog ieder een zetel in de schoot geworpen. Florijn Perdok van Student & Sport ziet door de gang van zaken zijn plek in de HSR behouden blijven. Hij is ‘hartstikke blij’, zegt hij. ‘Ik wil me nog meer dan eerst gaan focussen op de sportende studenten’, oppert hij. De HU betaalt een aanzienlijk bedrag aan sportcentrum Olympos in De Uithof terwijl relatief weinig studenten gebruik maken van de sportfaciliteiten, stelt hij. ‘Vanuit de HSR kan daar meer aandacht aan besteed worden.’

In de week van 10 mei zijn er verkiezingen gehouden voor onder meer de student- en personeelsgeleding van de Hogeschoolraad. De nieuwe raad treedt per 1 september aan.