Welk OV-abonnement past bij jou?

Foto: Kees Rutten

Of je nu ver weg van de plek waar je studeert woont, of dichtbij, als student ga je het OV waarschijnlijk vaak gebruiken. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over reizen met het ov en wat handig is in jouw situatie.

Iedere Nederlander die voltijd een MBO, HBO of universitaire opleiding doet heeft recht op een studenten OV. Welk ov-abonnement (officieel ‘studentenreisproduct’) je gaat kiezen, hangt volledig af van je situatie.

Studenten week OV
Wanneer je dagelijks ver moet reizen naar je opleiding, dan ligt het week-ov voor de hand.
Je hebt hierdoor doordeweeks de mogelijkheid om doordeweeks het hele jaar door, behalve tijdens de zomervakantie, vrij door Nederland te kunnen reizen. Wil je in het weekend dan je ouders bezoeken? Ga vrijdagavond naar je ouders en ga maandag vanuit daar naar je studie.

Studenten weekend OV
Woon je op kamers dicht bij je opleiding, maar ga je in het weekend of vaak naar je ouders? Dan is een weekend-ov de beste optie. Vanaf vrijdagmiddag 12:00 kun je gratis reizen tot maandag 04:00 ‘s nachts. Het weekend OV loopt het hele jaar door, zelfs in de zomervakantie. Hierdoor kun je een weekendje weg doen in de vakantie en Nederland gaan verkennen!

Hoe kan ik het beste kiezen? Goedkoopste OV optie vinden
Wat doe je als je zowel ver van je studie woont als ver weg van je ouders, bijvoorbeeld door het niet kunnen krijgen van een kamer? Tot en met 18 jaar oud kan je gebruikmaken van een NS jongeren dagkaart, waarmee je voor 7,60 euro heel Nederland door kan reizen tijdens daluren en in het weekend. Een week-OV is dan dus het handigst als je ver moet reizen. Ben je boven de 18? Dan is het handiger om extra OV aan te schaffen en daarop een weekend OV abonnement te nemen, deze kost €34,95 per maand en is na de eerste maand maandelijks opzegbaar. Als je dit abonnement + het studentenweek abonnement neemt, dan heb je elke dag van de week vervoer (behalve tijdens de zomervakantie) voor €34,95 per maand.

In andere gevallen is het een kwestie van uitrekenen hoe vaak je gemiddeld reist doordeweeks en in het weekend en wat de kosten daarvan zijn. Vervolgens kan je daar een kostenoverzicht van maken om te bepalen welke optie voor jou het handigst is. Raak je het spoor al bijster? Dan hebben we nog een hersenkraker voor je, namelijk:

De studenten OV tijdsduur
Mocht je als HU-student afkomstig zijn van een MBO-opleiding, dan begint je recht op gratis OV weer opnieuw. Je hebt net als alle andere hogeschoolstudenten recht op 5 jaar ‘studentenreisproduct’.

Duurt je opleiding langer dan 4 jaar? Dan kun je zelfs langer dan 5 jaar recht hebben op het studentenreisproduct.

Let daarbij wel op het volgende:

Heb je eerder studiefinanciering of een reisproduct gehad voor een andere opleiding in het hoger onderwijs? De al verbruikte maanden gaan af van het totaal.

Wanneer je langer dan vier jaar over je bacheloropleiding doet, loopt je studiefinanciering door. Maar je verbruikt dan wel al studiefinanciering en het gratis OV ofwel studentenreisproduct die bedoeld waren voor de aansluitende masteropleiding. Je zal dan dus later wél moeten gaan betalen (mits je aan een master begint).

In Mijn DUO kunt je altijd checken hoeveel maanden reisproduct je nog recht hebt.

Ook handig om te weten:

• Je reist met je studenten-ov nooit tegen het volle tarief. Op de dagen dat je niet gratis reist, krijg je korting: 40% voor de trein en 34% voor tram, bus, metro en waterbus.
  •  Op feestdagen reis je gratis met een weekendabonnement, maar met een weekabonnement moet je betalen. Weekabonnementhouders zijn dus de klos op bijvoorbeeld Koningsdag en Tweede Paasdag.
  • Van half juli tot half augustus geldt je week-ov niet meer vanwege de zomervakantie. Weekend-abonnementen lopen wel door. Meer informatie over welke data je gratis kan reizen vind je op deze site.
  • Om de ‘zomervakantieprofiteurs’ te voorkomen, kun je je abonnement niet omzetten in de periode van 1 mei tot 25 augustus. Je mag in totaal twee keer per jaar van abonnement wisselen, maar niet vaker dan één keer per twee maanden.
  • Zorg dat je altijd op tijd vertrekt. Vooral als je ’s ochtends les hebt, want het kan je weleens gebeuren dat als je op Utrecht Centraal staat je een paar keer niet in de bus of tram kan komen.