Columns

Welke docent scoort goed?

In mijn blog van 25 november had ik het over hoe moeilijk het is om te constateren welke docent goed of slecht is. Wij gebruiken de NSE (nationale studenten enquête), het STO (studenten tevredenheids onderzoek) en studentenpanels. Dit alles geeft een aardige indicatie over de kwaliteit van docenten. Afgelopen vrijdag publiceerde The New York Times de voorlopige resultaten van een twee jaar durend en $ 45 miljoen kostend onderzoek van de Bill and Melinda Gates Foundation om er achter te komen wat een goede en slechte docent is.

Als studenten/leerlingen die bij een leerkracht in de klas zaten het eens waren met de volgende opmerkingen, dan leerden ze het meest bij die docent. (Tussen haakjes staat mijn commentaar.)
1. We zijn bezig en verdoen geen tijd (dus geen gedoe met apparatuur).
2. We leren hoe we onze fouten kunnen verbeteren (dus geen overbevolkte groepen).
3. Onze docent legt iets op verschillende manieren uit (dus goede didacticus).

De studie stond onder leiding van Harvard onderzoeker, Ronald Ferguson. Hij zegt: "Jongeren weten wat effectief onderwijs is als ze het ervaren." Hij vindt dat we kennis van wat jongeren vinden van hun studie te weinig hebben gebruikt om het onderwijs te verbeteren.