Welzijn studenten gestegen door meer persoonlijk contact

Studenten blijken op gebied van welzijn helemaal niet zo te lijden onder de pandemie. Tenminste, dat komt uit een onderzoek van TU-Eindhoven, Universiteit Twente en Universiteit Utrecht. Samen met Duitse en Zuid-Afrikaanse wetenschappers deden zij onderzoek onder 141 universitaire studenten in Nederland om te kijken hoe hun welbevinden was vlak voor en tijdens de eerste lockdown.

Door de pandemie kregen studenten van de ene op de andere dag online les. Deze plotselinge verandering in combinatie met onder meer sociaal isolement, kunnen grote impact hebben op de geestelijke gezondheid, schrijft Scienceguide.

Uit dit onderzoek blijkt echter dat studenten tijdens de pandemie juist meer ondersteuning van docenten hebben ervaren en dat heeft een positief effect op het welbevinden gehad. Verder besteden studenten meer tijd aan rusten, ontspanning, sport en krijgen ook meer sociale steun van vrienden en familie.