Dromen van chocola en toch gezond eten, op een Welzijnsdag met (voorlopig?) weinig studenten

Het liep nog niet storm, maar de strijd tegen prestatiedruk begint met aandacht voor positievere zaken.

Online les
Waar blijven de studenten?

‘Denk eens aan een goede bonbon. Je visualiseert hem en dan merk je dat er speeksel aangemaakt wordt. Je proeft die bonbon bijna, tenminste, ik wel. Merken jullie dat ook? Dat er speeksel aangemaakt wordt? Dat komt omdat je lichaam zich voorbereid op het feit dat er suikers in je lijf komen. In speeksel zit een stofje om die chocolade af te breken. Vanaf nu blijft die gedachte aan een bonbon misschien nog een uur zitten. Je lichaam blijft denken: kom maar door met die bonbon! Ik kan hem wel gebruiken!’

Tijdens de digitale Welzijnsdag 2020 ‘Veerkracht & Weerbaarheid’ van het Student Support Centre, die gisteren werd gehouden, keek ik mee met de sessie ‘Voeding + Selfcare (- Stress) = Jouw ultieme gezondheid’.

In die sessie beschreef Ellen Geerlings bovenstaand chocolademoment. Geerlings is orthomoleculair therapeut. Dat is een mondvol (pun intended), maar orthomoleculaire therapie komt erop neer dat je een optimale concentratie voedingsstoffen in iemands lichaam realiseert. Dus spraken we over de juiste balans vinden in wat je eet, over dat je voldoende moet bewegen én momenten moet zoeken om te ontspannen. En dus over het visualiseren van een bonbon, maar daar kom ik zo nog op terug.

Enfin, op de digitale Welzijnsdag konden studenten aansluiten bij meerdere sessies met verschillende insteek. Over onder meer fysieke en mentale gezondheid, het vermijden van stress en ‘leren hoe je moet leren’.

Waar zijn de studenten?

Sanne Buitenhuis, coördinator & trainer van het Student Support Centre, kijkt tevreden terug op de dag ondanks dat ze de opkomst wat laag vond. Per sessie (elf in totaal) deden zo’n zes á zeven studenten mee.
‘Dat aantal is niet heel hoog als je het vergelijkt met het totale aantal studenten dat aan de HU studeert. Niet dat ik een hele hoge opkomst had verwacht. Ik had het leuk gevonden als er iets meer studenten waren geweest, maar de Welzijnsdag moet nog groeien als begrip.’

Vorig jaar organiseerde het SSC voor het eerst een hele Welzijnsweek. Ook toen waren de bezoekersaantallen laag. ‘Daarom kozen we er nu voor om er een dag van te maken’, vertelt Buitenhuis. ‘Ik weet dat het soms lastig is om studenten te bereiken. Overigens denk ik wel dat studenten de Welzijnsdag voorbij hebben zien komen, maar ze hebben natuurlijk ook allerlei andere activiteiten.’

Is de behoefte aan een Welzijnsdag er eigenlijk wel, als tot dusver nog niet veel studenten aansluiten? Ja, denkt Buitenhuis. ‘Overal hoor je geluiden van studenten die prestatiedruk voelen, die weinig contact hebben met leeftijdsgenoten en die weinig binding voelen met de opleiding. Met een dag als deze spelen we ook in op de landelijke vraag naar studentenwelzijn. Er zijn een heleboel aanwijzingen dat er behoefte is aan ondersteuning, maar hoe bereik je de studenten dan optimaal? Misschien moeten we nog eens kijken naar de periode waarin we het aanbieden en of de tijdstippen aansluiten bij de roosters van studenten. Toch worden we blijkbaar goed gevonden als SSC. Voor de Welzijnsdag en ook erna krijgen we veel mailtjes binnen van studenten die zich nog willen opgeven voor de trainingen die we aanbieden.’

‘Alles wat je aandacht geeft, groeit’

Tijdens de sessie met Ellen Geerlings liet een student doorschemeren dat ze graag nog bij haar training ‘Weet wat je eet’, die vandaag start, aan wilde sluiten. Geerlings motiveerde studenten ook om dat vooral te doen. Ze wil ook graag dat studenten 500 gram groenten per dag eten, op tijd naar bed gaan en ‘iets meer uit staan’. En uit staan, dat doe je bijvoorbeeld door een minuut op de bank te zitten zonder iets te doen. Geen telefoon, geen boek; gewoon even zitten en je ogen dicht.

‘Dat helpt je om op te laden’, zegt Geerlings. ‘Als je overdag wat momenten vindt om op te laden, heb je minder energiedipjes. Die energie is dan een stuk stabieler verdeeld over de dag. Mindset is alles.’

Dat laatste brengt ons bij de chocoladebonbon. Ik sluit mijn ogen en visualiseer die bonbon. Het ‘water’ loopt mij inderdaad in de mond: ik krijg zin in chocolade. Het is beter voor mijn lichaam om de chocolade niet te nemen, want het heeft niets aan een korte sugar rush. ‘Als je minder chocolade wilt eten, focus je dan niet op de chocolade’, zegt Geerlings. ‘Focus je liever op de toffe recepten die je kunt maken met de groentes die je lekker vindt. Vestig je aandacht op de positieve dingen, in plaats op wat niet gezond is. Alles wat je aandacht geeft, groeit, dus ook in positieve zin.’

De Welzijnsdag 2020 heeft dan wellicht wat minder aandacht gehad van studenten. Als we Geerlings mogen geloven groeit ook die animo, als we maar focussen op het positieve eraan.

Het Student Support Centre biedt elk onderwijsblok doorlopend trainingen aan voor studenten. Data zijn nog niet bekend voor blok C en D, maar het aanbod wel. De trainingen zijn te vinden op de website.

Lees ook: Hoe staat het ervoor met studentenwelzijn op de HU en wat kan er beter?

Volg ons op Instagram
Reageer!
Reageer!
Deel via...

Geef een reactie Let bij het reageren op onze spelregels.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *