Werkloosheid: HU doet het goed

De werkloosheid onder afgestudeerden van alle opleidingen aan de HU ligt relatief laag. Dat blijkt uit de jaarlijkse HBO-monitor.

Landelijk liep de werkloosheid in 2012 op naar bijna 8 procent (en zelfs 9 procent voor alleen voltijdsopleidingen), maar de HU staat nog op 6 procent – voor zowel voltijd- als deeltijdopleidingen. Van de grote hogescholen scoort er geen enkele een beter percentage. Het slechtst in die categorie staat Inholland ervoor, met 10 procent werklozen.

Uitgebreide vergelijkingen van alle hogescholen zijn niet te doen. Daarvoor loopt het opleidingsaanbod en de grootte per hogeschool te sterk uiteen. Zo is er een hogeschool met een werkloosheidspercentage van 23 procent, maar dan gaat het om de kleine hogeschool der kunsten in Den Haag. In de kunstensector is de werkgelegenheid traditioneel laag.

Elk jaar vragen hogescholen hbo’ers zo’n anderhalf jaar na afstuderen hoe het met hen gaat: hebben ze een baan, zijn ze achteraf tevreden over hun opleiding, hoeveel verdienen ze?