Columns

Werving docenten

Hoe krijg je nu het beste docentencorps? Elke school wil de beste docenten. Het is eigenlijk zo simpel. Zorg voor goede leiding en faciliteiten en je bent al halverwege. De leiding moet dan wel oog hebben voor wie goed is, of wie goed kan worden. Knokken voor voldoende faciliteiten, die aangepast zijn aan de huidige onderwijswensen. Zorgen voor verfrissing. Dat kunnen nieuwe docenten zijn, maar ook uitwisseling van docenten. En huidige docenten blijven bijscholen.

Hoe haalt men nu docenten binnen? Het lijkt er op dat er geworven/geadverteerd wordt zonder overleg met mediakenners. Er is angst om te investeren in onderwijskrachten, omdat men liever (dat weet ik eigenlijk niet, maar het gebeurt vaak wel) op het laatste moment nieuwe docenten inzet zonder een wat rustige sollicitatieprocedure.
En hoe vaak wordt een docent, die wel alle vereiste papieren heeft, zelfs overgekwalificeerd is, maar totaal niet kan lesgeven, gehandhaafd en worden er (achteraf) werkjes gezocht om zo iemand te handhaven? Hoe vaak worden mensen gepromoveerd naar een hogere schaal? Zelden, heb ik het idee. Alleen hoog ingeschaalden komen op beleidsfuncties terecht, die dan als dure ambtenaren beleidsstukken produceren, waarvan ik het rendement betwijfel. Zou het principe ‘lid werft lid’, dus ‘docent werft docent’ soelaas bieden?