Columns

Wie kent een mediadeskundige?

Tien jaar geleden start de commerciële economie afstudeerrichting Sport- & entertainmentmarketing (SEM) met als één van de vakken mediamanagement. Vier jaar geleden zien SEM-docenten in, dat kennis van nieuwe media essentieel is en starten de cursus crossmedia marketing. Na één advertentieronde is geen geschikte kandidaat gevonden. Er is een jonge docent opgezet, die zich het vak eigen maakt en achteraf uitstekend scoort. Daarna wordt niet geworven, terwijl al die jaren is aangegeven dat er docenten met ervaring in de mediawereld bij moeten komen. Zelfs nu nog niet, terwijl er in september – geschat – 18 propedeuse klassen komen die het nieuwe vak communicatie & media gaan krijgen.

Vrijdagavond is een zesde klas gymnasiaste in DWDD. Ze is geschorst, omdat ze met een tweet een terreuraanslag op haar school aankondigt. Ze zegt dat de politieagenten die haar oppakken niet weten wat een #hashtag is. Hoeveel docenten van ons weten dit?

In een van de vele dikke HU-rapporten staat dat onze docenten vakmensen zijn, die beschikken over de kennis, kunde en houding die past bij hun beroep.

Als we de kwaliteit willen verbeteren kunnen we beter meer aandacht besteden aan het tijdig aantrekken van capabele docenten met ervaring uit het werkveld dan aan het schrijven van beleidsnotities.