Wie krijgt hoger onderwijs in handen?

Nu het minderheidskabinet van CDA en VVD er daadwerkelijk lijkt te komen, gonst het van de geruchten. Wie wordt de nieuwe minister of staatssecretaris van hoger onderwijs? Enkele namen.

De Telegraaf heeft zo zijn bronnen en meldt dat de ministeries al verdeeld zijn. Het CDA levert de minister van onderwijs. Maar die zal weer een staatssecretaris hebben, en hoe worden dan de portefeuilles verdeeld?

De voornaamste kandidaat om minister van Onderwijs te worden, is Marja van Bijsterveldt. Ze wil het graag en feitelijk vervult ze die functie nu al. Als staatssecretaris had ze aanvankelijk alleen het lager en middelbaar onderwijs onder haar hoede, maar na de val van het kabinet nam ze de onderwerpen van de afgetreden PvdA-minister Plasterk erbij: hoger onderwijs, wetenschapsbeleid, emancipatie, cultuur en media.

Binnen de CDA-fractie is ze echter zo populair dat dit haar ministeriële ambities ook kan tegenwerken. Haar bindende kwaliteiten zouden haar in de ogen van velen een goede fractievoorzitter maken. Maar of ze ook geschikt is om de harde strijd met Geert Wilders in de Kamer aan te gaan wordt door sommigen betwijfeld. Dat pleit weer voor een nieuwe bewindsperiode op onderwijs. ‘Ik zou er wel honderd euro op durven inzetten’, aldus een CDA-kenner.

Er worden nog andere CDA’ers genoemd, zoals Avans-voorzitter Paul Rüpp. Zelf wil hij niets over de speculaties kwijt, meldt hogeschoolblad Punt. Volgens actualiteitenrubriek Nieuwsuur maakt ook bestuurder René Smit van de Vrije Universiteit kans.