Wie wordt de nieuwe collegevoorzitter van de HU?

Het gissen is begonnen. Wie wordt de voorzitter van het college van bestuur van de HU nu Geri Bonhof heeft aangekondigd op te stappen? Hoger onderwijswebsite ScienceGuide geeft alvast een voorzet.

Na twaalf jaren aan het roer van de hogeschool te hebben gestaan, vindt Bonhof het welletjes. Het streven is de benoeming van haar opvolger in mei te laten plaatsvinden waarna hij of zij per 1 september kan beginnen.

Continuïteit van het bestuur
Als eerste komt volgens ScienceGuide Jan Bogerd naar voren, onder meer vanwege de continuïteit van het bestuur. Hij is sinds dik vijf jaar lid van het college van de HU, was directeur van de faculteit Economie en Management en is voorzitter van de Stichting Studielink, de site waar studenten zich inschrijven voor een studie. Hij kent het hbo en de HU ‘als weinig anderen’.

Maar ook worden namen van buiten genoemd. Bijvoorbeeld Hans Schutte, directeur-generaal Hoger onderwijs, Beroepsonderwijs, Wetenschap en Emancipatie bij het ministerie van OCW. Hij heeft zijn bestuurlijke sporen verdiend bij diverse ROC’s en was plaatsvervangend directeur van het Centraal Bureau bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.

Enige vrouwelijke kanshebber
Als enige vrouwelijke kanshebber wordt getipt Kristel Baele, zes jaar vice-voorzitter van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Zij is lid van de Onderwijsraad en momenteel bezig met een sabbatical. Een andere voormalige bestuurder van een hogeschool die hoge ogen gooit, is Henk Pijlman. Hij werd in 2000 collegelid van de Hanzehogeschool Groningen en vanaf 2004 voorzitter. Hij staat op een verkiesbare plaats op de lijst van D66 voor de Eerste Kamer.

Ook Thom de Graaf, D66-voorman in de Eerste Kamer, zou wel eens een gooi naar het collegevoorzitterschap van de HU kunnen doen. Hij is tevens voorzitter van de hbo-koepel Vereniging Hogescholen: als straks D66 mogelijk de grootste fractie in de Senaat wordt, kan die combinatie ‘knellend worden’. Als frontman bij de HU kan hij doorgaan in het hbo en ruimte maken voor een ‘minder politiek gekleurde’ koepel-voorzitter, gokt ScienceGuide.

'Partijvriend’ en VVD-senator
Verder komt bovendrijven Paul Zevenbergen, bestuurslid van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Hij is tevens bestuurlijk actief bij organisaties van basisscholen en middelbare onderwijsinstellingen. Gelukje: ‘partijvriend’ en VVD-senator Jan Anthonie Bruijn is een van de leden van de raad van toezicht van de HU. Een andere kanshebber: Marcel Nollen, lid van het college van Hogeschool Inholland. Hij heeft daar een ‘stevige en constructieve rol gespeeld’ en zou die kwaliteiten wellicht ook bij de HU willen inzetten.

Verder tekende ScienceGuide enkele namen op uit het Brabantse. Koen Becking, collegevoorzitter van de Universiteit van Tilburg, en Antonie Wintels, collegevoorzitter van het Summa College in de regio Eindhoven.

Functieprofiel is opgesteld
Ondertussen is de zoektocht naar een nieuwe collegevoorzitter onder leiding van de raad van toezicht volop aan de gang. Er is een functieprofiel opgesteld en binnenkort wordt een benoemingsadviescommissie (BAC) ingesteld. Headhunters van het bureau Maes & Lunau zijn ingeschakeld. Zij droegen eerder collegeleden en een voorzitter aan bij de Haagse Hogeschool en Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.