Student en start-up

‘Wij gaan de hele verpakkingsindustrie op zijn kop zetten’

Kenny Mahadewsing (l) en Femke Tollenaar / screenshot van filmpje

In deze serie interviewen we HU-studenten die een eigen bedrijf zijn gestart. In aflevering negenFemke Tollenaar (19) en Kenny Mahadewsing (18), beide tweedejaars Ondernemerschap en Retail management. In hun eerste jaar zette zij met een team van acht studenten LUNCHR op: een herbruikbare lunchverpakking die je wél wilt gebruiken. ‘Boterhamzakjes zijn enorm onhandig en broodtrommels zijn vaak een beetje kinderachtig.’ In de vijf à zes weken dat ze het product aanboden, verkochten ze al voor 1676,80 euro aan lunchzakjes. Daarom besloten ze met twee andere teamgenoten na het laatste semester een doorstart te maken.

Wat is LUNCHR?
Femke: ‘LUNCHR is meer dan een simpel herbruikbaar stoffen zakje voor je boterham. De binnenkant van het zakje is gemaakt van een waterafstotend materiaal, waardoor het gemakkelijk met een doekje af te nemen is. Het heeft ook een gebruikersvriendelijke trekkoordsluiting én het design is van groot belang. We hebben gekozen voor een zwart luxe satijn, met daarop een simpele opdruk. Het is een stijlvolle manier om je lunch mee te nemen.’

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om dit op de markt te brengen?
Kenny: ‘Tijdens de lunch beseften wij ineens hoeveel folie, aluminium en plastic afval bij het lunchen kwam kijken. Daar wilden we iets aan doen.’

Femke: ‘We willen mensen handvatten aanrijken om een bijdrage te leveren aan een beter, schoner en gezonder milieu. We dragen hiermee bij aan een schone zee, zonder wegwerpplastics.’

Kenny: ‘Momenteel zijn er al veel duurzame alternatieven voor het boterhamzakje op de markt, maar ze worden door weinig mensen gebruikt. Wij vroegen ons af waarom. Na ons onderzoek werd duidelijk dat mensen de duurzame verpakopties vaak niet mooi vinden. Wij moesten dus een stijlvolle oplossing verzinnen die ze wilden gebruiken.’

Is het ondernemen te combineren met jullie studie?
Femke: ‘LUNCHR is begonnen als studieopdracht. Vorig jaar hebben wij het eerste semester onderzoek gedaan naar een concept, en dat hebben we in het daaropvolgende half jaar op de markt gebracht. Dat tweede semester konden we er voor onze studie voltijds meebezig. We hebben toen in zo’n vijf weken een omzet gedraaid van 1676,80 euro, waarvan het overgrote deel uit koude kringen kwam. Dat wil zeggen: buiten onze familie, vrienden en kennissen om.’

Kenny: ‘Dat project draaiden we met acht studenten. Na afloop van het vak besloten wij met zijn vieren door te gaan. Wij zagen een toekomst in dit gouden concept.’

Hebben jullie veel moeten investeren?
Femke: ‘Haha. Tijd, energie en moeite in overvloed. Qua geld hebben we investeerders door middel van obligaties. Dat betekent dat deze mensen hun investering plus rente binnen twee jaar terug moeten krijgen. Het werven van investeerders was erg makkelijk. Veel mensen uit onze directe omgeving waren enthousiast en hadden er genoeg vertrouwen In.’

‘Die lockdown houdt natuurlijk ook weer op en dan heeft men ons product weer nodig’

Heeft de pandemie veel invloed gehad?
Kenny: ‘Het was even slikken toen er een lockdown aangekondigd werd. Als mensen de hele dag thuis zitten, hebben ze geen duurzame verpakking nodig. Thuis pak je gewoon een bord voor je boterham. Desondanks bleek onze verkoop goed te lopen. Die lockdown houdt natuurlijk ook weer op en dan heeft men ons product weer nodig.’

Femke: ‘Samenwerken is natuurlijk ook niet gemakkelijk als alles op afstand is. We erop kunnen vertrouwen dat de ander de taken volbrengt die hij moet doen. Daarom wilde ik ook met dit team door, in deze samenstelling. De dynamiek is goed en iedereen werkt hard. Op deze jongens kun je bouwen.’

Hoe zien jullie de toekomst?
Kenny: ‘Goed. Wij gaan de hele verpakkingsindustrie op zijn kop zetten. We zijn nu druk bezig met het opschalen van de productie. Een bedrijf in Amsterdam zal onze zakjes gaan produceren. Gelukkig neemt ons product weinig ruimte in, want de groeiende voorraad wordt verdeeld over onze huizen.’

Femke: ‘We zijn momenteel ook bezig met een pitchwedstrijd: Jong Ondernemen. We hebben al meerdere rondes gewonnen – we zijn de winnaars van Nederland – en nu hopen we dat we door zijn naar de Europese ronde. Kortom: veel goeds in het vooruitzicht.’

Meer lezen over studenten en hun start-up? Hier vind je de eerder verschenen artikelen uit deze rubriek.