‘Woningnood studentenhuizen neemt komende jaren flink toe’

De woningnood onder Utrechtse studenten zou de komende jaren weleens flink kunnen oplopen. De Telegraaf schrijft dat het tekort aan studentenwoningen in de Domstad binnen acht jaar oploopt tot 9.135.

En dat terwijl uit cijfers die de krant heeft opgevraagd blijkt dat er tot 2023 2.500 woningen in het Actieplan Studentenhuisvesting van de gemeente Utrecht in de planning staan. Als die woningen er daadwerkelijk allemaal bij zijn gekomen in 2023, zou er nog altijd een groot tekort aan woningen zijn in het collegejaar 2025-2026: tussen 6.160 en 7.635 woningen.

Op de Uithof, de Merwedekanaalzone, Rijnsweer en het Lombokplein wil de gemeente ook nog woningen toevoegen, maar concrete plannen zijn hier nog niet voor.

Hoewel er iets meer studenten thuis blijven wonen sinds de invoering van het leenstelsel, blijven afgestudeerde starters langer in hun studentenwoning vanwege de krapte op de woningmarkt. ‘Het is duidelijk dat de behoefte aan het toevoegen van studentenhuisvesting de komende jaren onverminderd hoog is’, aldus wethouder Kees Diepeveen tegen De Telegraaf.