YouTube, Hyves en nieuwssites populair

Studenten gebruiken de smartphone gemiddeld een uur per dag voor hun ontspanning. Vooral YouTube, Hyves en nieuwssites worden via de mobiele telefoon bezocht.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1300 studenten van de Hogeschool Utrecht. Zo’n 35 procent van de studenten bezit een mobieltje met internetverbinding. Van deze groep surft tussen de 60 en 65 procent regelmatig naar YouTube, Hyves en nieuwsbronnen. Per dag kijken ze gemiddeld ongeveer tien minuten naar elk van deze sites.

Verder blijkt dat mannen meer nieuws scannen dan vrouwen en dat vrouwen meer muziek downloaden en langer op Hyves rondneuzen. De studenten willen niet betalen voor online nieuws en informatiediensten, maar wel voor het ophalen van films en muziek. Driekwart van hen heeft maximal 400 euro over voor de aanschaf van een smartphone.

Het onderzoek is uitgevoerd door 150 tweedejaars commerciële economie in opdracht van iMediate, uitgever van onder meer het blad Entertainment Business.