Aanstaande zaterdag ligt er een huizenhoge sokkenberg in hartje Utrecht. Waar is dat goed voor?

Aanstaande zaterdag kun je je sokken op een sokkenberg gooien op het plein voor het Stadhuis. De stichting Fresh Sock Club vraagt aandacht voor de 135 miljoen kleren die Nederlanders jaarlijks wegdoen.

Studenten doen veel aan hergebruik van kleding, zo merkt medewerker Hermien Rientjes in de kringloopwinkels van Stichting De Arm in Utrecht: ‘In onze vestigingen aan de Oudegracht en in Hoograven kopen studenten vooral veel kleding en meubels. Ze krijgen er tien procent korting. Een nieuwe spijkerbroek kost er een tientje’.

Gratis shoppen aan de HU

Kleding ruilen kan natuurlijk ook. Op de Hogeschool Utrecht is het Green Office begin deze maand een kledingruilzaakje begonnen, naast het STIP. Iedereen kan daar gratis komen shoppen en wat eigen kleding terug hangen. Daan Custers, de initiatiefnemer: ‘Het loopt nog geen storm, maar deze locatie is ook ongeschikt. Uiteindelijk willen we een plek hebben waar studenten non-stop zoveel mogelijk kleding kunnen ruilen.’

Wie zaterdag meer dan tien paar meeneemt maakt kans op een gratis nieuwe sokken. Wat er met de sokkenberg gebeurt? Hij wordt gedoneerd aan textielinzamelaar Sympany. De sokken met gaten eindigen waarschijnlijk als poetslap.

Meer informatie over de sokkenberg