Survivalgids voor HU-eerstejaars

Zeven manieren om van Utrecht Centraal naar het USP te reizen

Help, hoe overleef ik het eerste jaar? In de eerste aflevering van de serie ‘Survivalgids voor HU-eerstejaars’ geven we je zeven manieren om bij de HU te komen. Zo kom je op tijd op school.

De studenten in Amersfoort hebben het gemakkelijk met hun kwartiertje wandelen van station naar school. Voor de HU is dat andere koek. Dikke kans dat jij niet in Utrecht woont en dus elke dag vanaf Utrecht Centraal naar het Utrecht Science Park moet zien te komen. Hoe je dat het beste doet?

1. Tram 22

De meeste mensen nemen de tram van station naar het USP. Dat zijn zo’n 7.500 inchecks per dag. Hij doet er tien minuten over naar tramhalte Padualaan en twaalf naar tramhalte Heidelberglaan. Als je weet naar welk gebouw je moet, weet je meteen welke tramhalte je moet hebben. En hij rijdt in de spits elke vijf minuten. Nadeel: ‘s ochtends is het druk. Op elkaar geplakt begin je de dag met een cocktail van zweet. Ander nadeel: de tram heeft vaak vertraging of rijdt überhaupt niet. In heel 2021 was dit gemiddeld 5 procent (dus het valt ook wel mee).

2. Bus 28

Je kunt ook met de bus naar het USP. In een kwartier ben je van het station bij bushalte Botanische Tuinen, tegenover Padualaan 97. In de spits rijdt hij bijna om de vijf munten, maar moet je toch vaak staan. Als je wagenziek bent, is deze optie niet geschikt. De bus remt elke tien seconden en moet per rit flink uitwijken voor fietsers. Een ritje in de achtbaan is er niets bij.

3. Eigen fiets

Ook al woon je in Groningen of Limburg, een fiets in Utrecht kan handig zijn. Je komt er in twintig minuten mee van station naar school. Niks wachten op bussen of trams. Nadeel: Hij kan gestolen worden. Gebeurt in Utrecht nogal veel. Zeker als ‘ie straks twee weken op het station staat in de vakantie. Er zijn meerdere bewaakte fietsenstallingen. Maar dat heeft ook een nadeel. Je moet je fiets daar elke dag weer wegzetten en ophalen tussen de duizenden andere fietsen op Utrecht Centraal. Dan moet je niet het nummer van je stalplaats vergeten, anders wordt het terugzoeken ongeveer net zo’n grote uitdaging als het oplossen van een Rubiks Cube. Stallen kan gratis gedurende 24 uur per dag. Daarna kost het 1,35 per dag.

4. OV-fiets

Voor 4,15 per dag huur je een OV-fiets. Die breng je na je schooldag weer terug, zodat ‘ie niet in weekenden of vakanties op het station staat en gestolen kan worden. En die zoektocht naar je fiets op Utrecht Centraal heb je ook niet. Het is alleen wel prijzig. Kost je honderd euro per maand bij een volle lesweek. Dat zijn héél veel biertjes in de science cafés.

5. Deelscooters of – e-bikes

Een e-bike of scooter scannen met een app, naar het USP gaan en je vervoersmiddel weer achterlaten voor een ander. We leven in 2022. Via TIER betaal je 1 euro activeerkosten per ritje. Daarna betaal je rond de dertig cent per minuut voor een e-bike of deelscooter. In de TIER-app staan speciale deals waarmee je bijvoorbeeld voor tien euro een uur lang kan rijden. Toch ben je met een OV-fiets goedkoper uit. En er moet wel zo’n TIER scooter of fiets staan natuurlijk. Anders kun je beter kiezen voor optie zes.

6. Lopen

Nooit meer gedoe met geannuleerde bussen, gestolen fietsen of lekke banden. Het is precies een uur lopen van het station naar de HU. Een podcast in je oren, en gáán. Daar word je topfit van.

7. Carpoolen

Met de auto is het dertien minuten rijden. En eerlijk is eerlijk: reizen met de auto is toch altijd het meest comfortabel. Lekker in je eigen personal space. Parkeren op het USP is helaas prijzig. Je betaalt 0,90 euro per half uur, tot een maximum van 18 euro per dag. Gelukkig kun je ook carpoolen. Kijk je klasgenoot, lover of docent lief aan, misschien geeft hij of zij je dan een lift.