Kort

Zeventien woningen onbewoonbaar na brand in studentenflat

Door de brandstichting in de studentenflat in Amsterdam West hebben zeventien studenten nu geen onderdak, meldt Folia. De brand ontstond vorige week in de nacht van donderdag op vrijdag. De politie gaat ervan uit de de brand is aangestoken. Veel bewoners van het complex zeggen dat dit is gebeurd vanwege de regenboogvlaggen die in het pand hingen. Eerder werden ook al papieren regenboogvlaggen in de flat aangestoken.

Door de brand zijn alle kamers op de achtste verdieping tijdelijk onbewoonbaar geworden. De zeventien studenten die er woonden, konden tot en met vannacht een hotelovernachting declareren bij studentenhuisvester Duwo, de eigenaar van het pand. Het is nog niet duidelijk hoe lang het duurt voordat de studenten terug kunnen naar hun woning. Duwo gaat zoeken naar ‘een passende oplossing’ als de kamers langere tijd onbewoonbaar blijken.

Om de studenten en de LHBTIQ+-gemeenschap een hart onder de riem te steken is stadsdeelcommissielid Tirza Gevers (GroenLinks) een inzamelingsactie gestart. ‘Laten we gezamenlijk opstaan tegen intolerantie en massaal de regenboogvlag uithangen in West. Om te laten zien dat je één vlag kan vernielen, maar er vervolgens tien voor in de plaats komen.’ Die inzameling lijkt succesvol: er is maandag al meer dan 4.500 euro opgehaald.