Kort

Zo kun je online spieken tegengaan: met slimme software het typegedrag analyseren

Hoe kun je ervoor zorgen dat studenten bij online toetsen niet frauderen? In het hoger onderwijs zijn ze naarstig op zoek naar goede oplossingen voor dit corona-lockdown-probleem. Proctoring blijft een omstreden noodoplossing en dus zijn andere methodes welkom.

Vijf studenten van de TU Eindhoven draaien nu pilots op de eigen universiteit met een interessant experiment: aan de hand van het typedrag kan slimme software vaststellen wie er achter de computer zit. ‘Het is net een vingerafdruk’, vertellen ze aan het AD.

Het programma let op zaken als: Hoeveel tijd zit er tussen de aanslagen? Aan welke kant gebruikt de student de shiftknop? En hoe lang houdt de gebruiker de toets ingedrukt?