Zo ziet de Uithoftram eruit

De nieuwe trams van de Uithoflijn zullen in 17 minuten van Utrecht Centraal Station naar P+R De Uithof rijden.

Bestuur Regio Utrecht (BRU) en de Spaanse leverancier van de Uithoftrams CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) hebben vrijdag 30 januari het contract voor de levering van 27 trams ondertekend. De Uithoflijn moet medio 2018 in gebruik worden genomen.

Lagevloertrams
De aanleg van de Uithoflijn en de aanschaf van de trams kost in totaal 440 miljoen euro. Het Spaanse CAF levert 27 ‘lagevloertrams’ van het type URBOS 100. Dit tramtype rijdt onder andere in de steden Birmingham, Nantes, Zaragoza en Belgrado. De enkele trams zijn circa 33 meter lang en hebben een totale capaciteit van 216 reizigers.
De trams hebben 62 zitplaatsen, twee rolstoelplaatsen en zijn standaard uitgerust met airconditioning en informatieschermen. De trams gaan gekoppeld rijden en krijgen de geel/grijze huisstijl van U-OV.
Buslijn 12 vervangen
Duizenden studenten reizen dagelijks naar De Uithof en de tramlijn moet op den duur buslijn 12, de drukste buslijn, gaan vervangen.

In 2011 is begonnen met de aanleg van delen van de ondergrond waarop de tramlijn komt te liggen. Dit werk is grotendeels afgerond en het komende jaar zal vooral in het teken staan van werkvoorbereiding door de aannemer en productievoorbereiding door de leverancier.
Testperiode
De aanleg van de traminfrastructuur moet eind 2015/begin 2016 starten. Een jaar later worden vervolgens de eerste trams geleverd. Daarna volgt een testperiode om te controleren of alle systemen goed functioneren, om chauffeurs op te leiden en om de dienstregeling te testen. Medio 2018 start de feitelijke dienstregeling.

Bron: DUIC.nl