Zomernieuws (deel 2)

Snikhete dagen, wat koelere dagen, en duizenden nieuwe eerstejaars die vol verwachting de studentensteden verkennen: dat is de zomer van 2013 in een notendop. En soms was er nieuws.

Nederlandse wetenschappers verdienen goed aan bedrijfsleven
Onderzoekers van Nederlandse universiteiten weten veel geld los te peuteren bij het bedrijfsleven. Wereldwijd staan ze op de derde plaats en binnen Europa pontificaal op nummer 1. Dat meldt het Britse tijdschrift Times Higher Education. Het zou omgerekend om bijna 73 duizend dollar per wetenschapper gaan, tegenover bijvoorbeeld dertienduizend dollar in Groot-Brittannië. Alleen Korea en Singapore staan boven Nederland. Maar wat betekent dit? Volgens president Hans Clevers van de KNAW kan het topsectorenbeleid nu de prullenmand in, omdat wetenschappers en bedrijfsleven elkaar al goed weten te vinden. Het geld kan maar beter rechtstreeks naar de wetenschap gaan. Maar voorzitter Karl Dittrich van universiteitenvereniging VSNU noemde dat op BNR Nieuwsradio 'een heel vroege reactie' en wil eerst de cijfers analyseren. Het beleid bijstellen nog vóór het goed en wel van start is gegaan, ziet hij niet zitten.

Shanghai-ranking
Van alle Nederlandse universiteiten staat de Universiteit Utrecht het hoogst in de jaarlijkse Shanghai Ranking: nummer 52 van de wereld. Nummer één is wederom Harvard. Hoe omstreden ook, de ranglijst is wereldwijd waarschijnlijk de bekendste. Leiden (72) en Groningen (92) behoren ook tot de eerste honderd. Nijmegen, UvA, VU en Wageningen staan op een gedeelde plek 101 tot 150. Daarna komen Rotterdam (151-200), Delft en Maastricht (201-300), Eindhoven en Twente (301-400). In deze lijst scoort Nederland minder goed dan in de concurrerende lijst van de Times Higher Education, die al deze universiteiten in de top 200 zet. Tilburg valt in beide ranglijsten buiten de boot.

Geen stage, maar waarom niet?
Meer dan één op de vijf sollicitanten voor een stageplaats is naar eigen zeggen wel eens afgewezen zonder daarvoor een reden te krijgen. Dat heeft stagebemiddelaar Stageplaza onder 2.145 van zijn eigen klanten gepeild. Daarvan was 59,5 procent hbo’er en 11,5 procent academicus. Vorige week meldde het bureau ook nog dat bedrijven en studenten niet helemaal hetzelfde ritme hebben. Studenten beginnen ruim voor de zomervakantie te zoeken naar een stage voor september, terwijl bedrijven dat veelal pas in de zomer gaan doen.

Wil de bisschop het Maagdenhuis innemen?
Traditiegetrouw bezetten protesterende studenten om de paar jaar het Amsterdamse Maagdenhuis, waar het bestuur van de Universiteit van Amsterdam en Hogeschool van Amsterdam zetelt. Wil de rooms-katholieke kerk nu hetzelfde doen? Nee, het bericht in De Telegraaf – veelvuldig overgenomen door andere media – blijkt niet te kloppen. De bisschop van Haarlem ligt slechts overhoop met een stichting die Het R.C. Maagdenhuis heet. De kerk eist de zeggenschap over deze stichting en haar bezittingen. Ooit was die stichting gehuisvest in het Maagdenhuis, maar dat is al sinds 1953 niet meer het geval.