Zomernieuws (deel 3)

Snikhete dagen, wat koelere dagen, en duizenden nieuwe eerstejaars die vol verwachting de studentensteden verkennen: dat is de zomer van 2013 in een notendop. En soms was er nieuws.

D66 heeft oplossing voor jeugdwerkloosheid
D66-Europarlementariër Marietje Schaake wil dat meer afgestudeerden leraar worden, liefst in achterstandswijken. Door de vergrijzing ontstaan er overal in Europa tekorten aan docenten, terwijl de jeugdwerkloosheid hoog is. 'Door talentvolle academici voor de klas te zetten kunnen beide problemen worden aangepakt en komen leerlingen op jonge leeftijd in contact met rolmodellen', aldus Schaake en twee andere Europarlementariërs. Het is de bedoeling dat ze niet in eigen land gaan lesgeven, maar in een andere EU-lidstaat. Schaake: 'In een steeds sterker verbonden wereld kunnen leerlingen niet vroeg genoeg internationale ervaring opdoen om zich voor te bereiden op de arbeidsmarkt.' SmartEU gaat het programma heten.

Jodelahiti! Iedereen professor
In Oostenrijk heten straks alle docenten professor, ook als ze lesgeven op een middelbare school. Daartoe zal de regering in de herfst een voorstel indienen in het parlement, al zullen de parlementariërs er pas na de verkiezingen over stemmen. De leraren moeten dan wel iets meer lesgeven dan nu. Oostenrijkse leraren zijn vooralsnog niet enthousiast.

Franse raad wil hoofddoek in hoger onderwijs verbieden
De hoofddoek zou verboden moeten worden aan Franse universiteiten, stelde een speciale Franse adviesraad voor de integratie. Universiteiten zien er weinig in, politici zijn ook weinig enthousiast, de minister van onderwijs wimpelt het idee weg, maar volgens een enquête van Le Figaro zou een groot deel van de Franse bevolking er wel achter staan. In het basis- en middelbaar onderwijs is de hoofddoek al verboden. De hoofddoek zou de laïcité (neutraliteit) van het openbaar onderwijs aantasten, maar critici vinden juist dat met het voorstel de vrijheid van meningsuiting en religie in het geding zijn.

Vrolijke zomer voor 115 jonge onderzoekers…
Halverwege de zomer meldde NWO dat 115 onderzoekers geld krijgen om drie jaar lang hun eigen ideeën uit te werken. De onderwerpen variëren van terroristisch gedachtegoed tot de stofwisseling in geheugencellen. Hiervoor krijgen ze Veni-beurzen van maximaal 250 duizend euro. Deze beurzen (samen ruim 38 miljoen euro) zijn de eerste stap op de ladder van NWO-talentbeurzen. Na de Veni-beurzen komen de Vidi- en Vici-beurzen voor ervaren en zeer ervaren onderzoekers.

… en nog 26 met een grote Europese beurs
Nederland kreeg dit jaar 26 van de 287 starting grants (maximaal twee miljoen euro) van de European Research Council (pdf). Daarmee staat Nederland op de vijfde plek, achter Groot-Brittannië, Duitsland, Israël en Frankrijk. Dat is inclusief de beurzen voor buitenlandse onderzoekers die hier werken. In totaal kregen 21 Nederlanders een beurs, waarvan er vijf in het buitenland aan de slag gaan.

Huisjesmelker van het jaar nomineren?
Absurde huurprijzen, slechte voorzieningen, intimidatie… Studenten kunnen hun malafide huisbaas tot het einde van het jaar aanmelden op de website www.huisjesmelkervanhetjaar.nl van SP-jongerenbeweging ROOD. De jaarlijkse actie lijkt succes te hebben. Afgelopen voorjaar kondigde minister Blok aan dat hij huisjesmelkers harder wil aanpakken. Ze kunnen een boete krijgen van bijna twintigduizend euro en zelfs hun pand kwijtraken.