Zonder studentenstop wil iedereen weer naar Journalistiek en Verpleegkunde

Heidelberglaan 7 / Foto: Femke van den Heuvel

Het loslaten van de numerus fixus bij Journalistiek en Verpleegkunde leidt tot bijna een verdubbeling van de vooraanmeldingen van studenten voor komend studiejaar. Bij andere instituten en opleidingen zijn de verschillen groot: met grote groeiers en flinke dalers.

De vooraanmeldingen van de HU in totaal voor komend studiejaar liggen 2 procent lager dan dit jaar. Dat valt op te maken uit de cijfers van 17 juni, vergeleken met de aantallen van medio juni vorig jaar. Het gaat om vooraanmeldingen, niet om definitieve inschrijvingen. De cijfers kunnen dus nog veranderen, maar ze geven wel een trend aan.

Opvallend is de groei van de opleidingen Journalistiek en  Verpleegkunde. Bij allebei is de numerus fixus opgeheven, de begrenzing van het maximum aantal studenten dat zich kan inschrijven.

Bij Journalistiek lag die studentenstop een jaar geleden nog op 350, maar de vooraanmeldingen bleven steken bij 250. Dat kwam waarschijnlijk ook doordat de drie andere Journalistiek-opleidingen in Nederland al vanaf 2017 de fixus vaarwel zeiden. Maar nu ook Utrecht de beperking schrapt, stromen de studenten weer toe. Voor 2019/2020 kan met 500 geïnteresseerden een verdubbeling van het aantal studenten ontstaan.

Tekorten aan personeel

Iets dergelijks is bij  Verpleegkunde ook aan de hand. Vanwege de tekorten aan personeel in de zorg schafte de opleiding de numerus fixus al af in 2017/2018. Maar daardoor verdubbelde het aantal studenten. De opleiding moest alle zeilen bijzetten: docenten aantrekken, noodlokalen inzetten en veel extra stageplekken regelen.

Het jaar daarop stelden de meeste Verpleegkunde-opleidingen (inclusief de HU) weer een studentenstop in, om de aanwas in goede banen te leiden. Daarop daalde de animo in juni vorig jaar weer naar 280 gegadigden, terwijl er plek was voor 400 studenten. Voor komend jaar is de studentenstop er weer vanaf gehaald en lijkt er sprake van een flinke groei: er meldden zich in juni zo’n 450 aspirant studenten.

Andere instituten die lijken te groeien:

• Instituut Theo Thijssen (groei van 50 studenten, plus 18 procent), vooral door meer belangstelling bij de deeltijd.
  • Instituut voor Bewegingsstudies (groei van 50 studenten, plus 11 procent) door een spurt bij de deeltijd Fysiotherapie.
  • Instituut voor Paramedische Studies (groei van 220 studenten, plus 22 procent). Door de numerus fixus bij Huidtherapie en Mondzorgkunde zullen er minder studenten aangenomen worden.
  • Institute for Associate Degrees (groei van 90 studenten, plus 99 procent): komt op het conto van vooralsnog de enige AD Eventmanager (voltijd en deeltijd).

Opvallend is de daling bij het Seminarium voor Orthopedagogiek (-54 procent). Met 150 vooraanmeldingen bij de deeltijd master Educational Needs, de hoofdactiviteit van het instituut, zijn dat er zo’n 180 minder dan in dezelfde tijd vorig jaar. De aanmeldingen bij het Seminarium zijn al jaren dalende. Daarom is een reorganisatie ingezet waarbij arbeidsplaatsen verdwijnen en de sluiting is aangekondigd van een aantal lesplaatsen per 2021 buiten de Randstad.

Het aantal instituten met een fors dalend aantal vooraanmeldingen zijn onder meer: International Business Studies (daling met 110 studenten, -24 procent), Archimedes (daling met 250 studenten, -22 procent), Gebarentaal en Dovenstudies (daling met 25 studenten, -24 procent), Arbeid en Organisatie (daling met 70 studenten, -28 procent), Gebouwde Omgeving (daling met 50 studenten, -21 procent) en Finance & Accounting (daling met 90 studenten, -25 procent).

Klik op de afbeelding voor een GROTE versie

Vooraanmeldingen juni 2019 tov 2018