Zorgcentrum eerste fase van school in Kenia

Een gezondheidscentrum is de eerste stap in de realisatie van een meisjesschool in Kenia. Tien topklas-studenten van de faculteiten Gezondheidszorg (FG) en Economie en Management deden veldonderzoek in Kenia en presenteren op donderdag 16 september hun bevindingen.

De school is Lornah Kiplagat Sports Academy (LKSA) gedoopt. ‘De opzet van de school is in vier fasen verdeeld’, zegt Naomi Adler, docent aan de FG en begeleider van het project. ‘De bouw van het centrum is de eerste fase omdat bewoners in de omgeving ook hiervan gebruik kunnen maken.’

De studenten geven in hun eigen vakgebied adviezen. Zo moet het personeel van het centrum academisch opgeleid zijn en hebben de meisjesstudenten dag en nacht recht op medicijnen en medische behandeling. Omdat de school de nadruk legt op sport, is het belangrijk dat er een fysiotherapeut aanwezig is.

Volgens Adler was het bezoek in Kenia een ‘eyeopener’ voor de studenten. Geldgebrek en een andere levensstijl zorgen ervoor dat de mensen in Kenia anders aankijken tegen de opbouw van een zorgcentrum dan de Nederlandse studenten. Zo vinden de studenten dat röntgenapparatuur essentieel is in de praktijk. Maar het kan zijn dat die niet wordt gebruikt vanwege gebrekkige elektrische voorzieningen en ‘onwetendheid en onvermogen’ van lokale functionarissen.

Het is de bedoeling dat het gezondheidscentrum in 2013 haar deuren opent. Volgens Corné deRuijter, een van de studenten, is de grond al aangekocht en moeten er nog meer sponsoren komen. Wel bestaat de kans dat het project vertraging oploopt. ‘Mijn ervaring is dat ze in Kenia tien stappen langzamer zijn dan in Nederland’, zegt De Ruijter.

De presentatie vindt plaats vanaf 14.00 uur inzaal 2.E1 in de FEM