Zuyd slaagt nog niet voor instellingstoets

De hbo-opleidingen van Zuyd Hogeschool komen voorlopig niet in aanmerking voor lichtere keuringen. Zuyd kan nog niet aantonen dat de eigen kwaliteitsbewaking goed genoeg is.

De Limburgse hogeschool trekt zich terug uit de instellingstoets van onderwijskeurmeester NVAO. Als Zuyd zou slagen voor de toets, konden de afzonderlijke opleidingen voortaan sneller en eenvoudiger gekeurd worden. Allerlei randvoorwaarden, zoals faciliteiten en toetsbeleid, zouden dan in orde zijn en niet telkens opnieuw bekeken hoeven worden.

Maar Zuyd heeft net een aantal organisatorische veranderingen doorgevoerd en is daardoor naar eigen zeggen nog niet klaar voor de toets. Zodra dit wel het geval is, wordt de aanvraag opnieuw gedaan.

'We hebben de organisatie op tal van plekken veranderd', laat woordvoerder Erwin Groenewold in een reactie weten. 'De effecten daarvan kunnen nog niet worden vastgesteld met deze toets en moeten zich nog bewijzen. Dat hebben we ons onvoldoende gerealiseerd toen we ons in januari 2011 aanmeldden voor de instellingstoets.'

Zuyd Hogeschool, met vestigingen in Heerlen, Sittard en Maastricht, is in 2010 begonnen met de herschikking van opleidingen in nieuwe faculteiten, waarin onderzoek sterker is gekoppeld aan onderwijs. Verder zijn de onderwijs- en examencommissies 'opnieuw gepositioneerd' en is er een nieuwe laag teamleiders aangesteld.

'Het was slimmer geweest om alle aanpassingen eerst in de organisatie te laten doordringen en dan pas de audit te ondergaan', zegt Groenewold. 'Dat gaan we nu dus doen. We gaan een hele studiecyclus doorlopen en dan vragen we de instellingstoets opnieuw aan.'

Het is geen probleem dat de opleidingen van Zuyd Hogeschool nog steeds de normale, uitgebreide opleidingsbeoordeling door de NVAO ondergaan, vindt Groenewold: 'We zijn die accreditaties gewend en onze opleidingen zijn goed.'

Aan de instellingstoets doen alle universiteiten en een groot deel van de hogescholen mee. Zuyd is eerste hogeronderwijsinstelling die zich heeft teruggetrokken voor de instellingstoets, laat de NVAO weten. Tot nu toe hebben zeven instellingen de keuring doorstaan, al kregen de Erasmus Universiteit en de Hanzehogeschool een positieve beoordeling 'onder voorwaarden'. Zij hebben een jaar de tijd om aan te tonen dat hun kwaliteitsbewaking in orde is.