B&W Utrecht: The Student Hotel in principe welkom

Foto: Kasia Gatkowska

Bij gebruikers van The Student Hotel is er sprake van een tijdelijk verblijf in een hotel waarbij zij geen aanspraak kunnen maken op huurbescherming. De onderneming kan wat het college van B&W betreft in principe een vestiging in Utrecht openen.

Dat valt op te maken uit beantwoording van schriftelijke vragen van de politieke partij Student & Starter (S&S) door het college van B&W. De hotelketen wil zich vestigen in een voormalig kantoor van de Rabobank nabij Hoog Catharijne. Maar dit stuit op verzet van onder meer S&S, VIDIUS studentenunie en de plaatselijke PvdA. The Student Hotel zelf zegt dat het geen studentenhuisvester is maar een hotel.

De gemeente moet The Student Hotel alleen toestemming geven als de onderneming huurcontracten aanbiedt zodat de gebruikers huurbescherming genieten, bepleit VIDIUS. Maar het college van B&W laat weten het hier niet mee eens te zijn: het hotel biedt onderdak voor maximaal tien maanden en valt daarom onder het gemeentelijk hotelbeleid.

Tijdelijke huisvestingsoplossing
‘Het Student Hotel voorziet in de behoefte van een groep studenten die bewust kiest voor een bepaald voorzieningenniveau’, schrijft B&W. ‘Het studentenhotel geeft voor (internationale) studenten een tijdelijke huisvestingsoplossing. Ook de Universiteit Utrecht vindt de komst van een studentenhotel passen bij het versterken van hun internationale positie zoals verwoord in hun Strategisch Plan 2016-2020.’

Op maandag 16 januari is er van 19:00 tot 21:00 uur in CREA Amsterdam (Roeterstraat 11) een debat tussen The Student Hotel, de Landelijke Studentenvakbond, de gemeente Amsterdam, Kences en Vastgoedbelang een debat over de studentenhuisvesting in Nederland.