Cvb wil 64 extra bestuursbeurzen voor studieverenigingen HU

Illustratie: Maartje Huvenaars

Het college van bestuur heeft voorgesteld om 64 extra bestuursbeurzen aan studieverenigingen te verstrekken. De aanleiding hiervoor is de onvrede vanuit de hogeschoolraad over het grote verschil in hoogte tussen studiebeurzen voor studieverenigingen en studentenverenigingen.

De achttien studieverenigingen en drie science cafés van Hogeschool Utrecht kunnen vanaf september 2025 waarschijnlijk rekenen op 27.200 euro extra aan bestuursbeurzen. Dat werd woensdagmiddag 22 mei bekend in een overleg tussen het cvb en de Hogeschoolraad (HSR).

Erkenning

Begin april was er al verontwaardiging binnen de Hogeschoolraad over het verschil in het aantal bestuursbeurzen tussen studieverenigingen en studentenverenigingen. Er lag een plan waarin studieverenigingen vier keer minder beurzen zouden krijgen. HU- studieverenigingen tot 300 leden zouden bijvoorbeeld kunnen rekenen op 5 bestuursmaanden (bij algemene verenigingen is dit 25).

Het college van bestuur heeft daarom voorgesteld om 64 extra bestuursbeurzen te verdelen onder de studieverenigingen van de HU. De prognose van het totaal aantal bestuursbeurzen voor studieverenigingen en science cafés was eerst 195, en is nu 259. ‘Het is belangrijk om studieverenigingen te erkennen in goed werk’, verklaarde collegelid Eva Reuling gisteren tijdens de overlegvergadering van de Hogeschoolraad en het college van bestuur.

Nog geen akkoord

De HSR kon er nog niet mee akkoord gaan. Maarten Born, voorzitter van de studentengeleding, vond het een goed begin: ‘Mooi dat er een nieuw voorstel is, maar we missen de concrete uitwerking van de stappen.’ Een tabel met welke vereniging welke extra beurzen krijgt (de prognose), ontvangen ze daarom nog. Het verzoek tot instemming van de Hogeschoolraad is om deze reden uitgesteld.

Of de voorgestelde verhoging echt om 64 bestuursbeurzen gaat, is overigens nog niet zeker. Het getal is gebaseerd op de prognose voor september 2025 en afhankelijk van het aantal leden. Tijdens de vergadering werd gevraagd op welke manier de prognose is berekend. Het is namelijk niet duidelijk of er gekeken wordt naar studentleden of ‘alle leden’ (dus ook alumni). Dat kan veel verschillen, als je bedenkt dat oude studieverenigingen veel oud-leden hebben. Daarom wil de Hogeschoolraad eerst beter weten hoe zwaar ze de prognose kunnen wegen. Ook daar komt het college nog op terug.

Bestuursbeurzen

De HU en universiteit bepalen elke drie jaar het aantal beurzen van de afzonderlijke studentenorganisaties. De verenigingen verdelen ze dan over de bestuursleden. Eén beurs is één maand 425 euro, als financiële compensatie voor een studentbestuurder en zijn mogelijke studieachterstand door de bestuurswerkzaamheden. Ruim een maand geleden stemde de Hogeschoolraad al in met de plannen over de beurzen voor studentenorganisaties

Met de 64 extra bestuursbeurzen krijgen studieverenigingen nog steeds minder dan de studentenverenigingen. Eerder gaf het cvb aan dat dit ‘historisch is ontstaan’, en in vergelijking met andere hogescholen een ‘redelijke vergoeding’ is.