HU halveert aantal numerus fixi

De HU stopt met ingang van 2017-2018 bij zestien opleidingen met de numerus fixus. Van de 27 blijven er nog elf over met een fixus.

Door Gerard Rutten

Eerder werd bekend dat de fixus in dat studiejaar stopt bij de opleidingen van de Faculteit Economie en Management. Nu kondigt het college in een bericht (inloggen) op Sharepont aan dat het geldt voor meerdere studies (voltijd, deeltijd en duaal). Het gaat om Integrale Veiligheidskunde, Verpleegkunde en de opleidingen van Life Sciences en Chemistry.

De reden voor deze maatregel zijn veranderingen in de wet. De deadline voor het aanmelden voor studenten wordt dit jaar vervroegd naar 15 januari, terwijl er vanaf 2017 niet meer met wachtlijsten mag worden gewerkt. Ook de centrale loting bij fixus-opleidingen gaat vervallen. Dit betekent dat opleidingen met een numerus fixus de studenten zelf gaan selecteren.

Studiekeuzecheck
Aangezien alle opleidingen sinds enkele jaren zijn verplicht om voor nieuwe studenten een studiekeuzecheck te organiseren, heeft een fixus in een aantal gevallen weinig nut. Want het verplicht invullen van een intakeformulier en het volgen van de matchingsdag zullen een selecterende werking op aankomende studenten hebben. Daar komt nog bij dat opleidingen die het vastgestelde aantal studenten van een fixus niet halen, alsnog een studiekeuzecheck moeten aanbieden.

Meer over numerus fixus aan de HU hier.