HU stijgt enkele plaatsen in Keuzegids

De Keuzegids Hbo 2015 heeft de NHTV Breda uitgeroepen tot de nieuwe nummer één onder de grote hogescholen. Een opvallende daler is dit jaar de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. De HU stijgt van een veertiende plaats vorig jaar naar een gedeelde tiende.

De redactie baseert zich op een vergelijking van studentenoordelen, onderwijsprestaties en deskundigenoordelen. Avans staat op de tweede plek en handhaaft zich zodoende al vijf jaar in de top drie. De nummer één van vorig jaar komt nu als derde uit de bus: de Hogeschool Zeeland.

In de achterhoede staan nog altijd de Hogeschool Inholland en de Hogeschool van Amsterdam. Maar deze keer krijgen ze gezelschap van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, die een flinke duikeling maakt van plaats negen naar vijftien. Deze hogescholen hebben 'meer dan een beetje achterstand op de concurrentie', aldus de Keuzegids.

Leenstelsel
De redactie waarschuwt jongeren dat een goede studiekeuze dit jaar nog belangrijker is. Door het leenstelsel zal hun studie immers duizenden euro’s duurder worden. Intussen zijn de perspectieven op de arbeidsmarkt voor bijna de helft van alle studenten (45 procent) ronduit ongunstig. Slechts 23 procent heeft een goed vooruitzicht.

Directeur Frank Steenkamp heeft daarom kritiek op de komst van het leenstelsel. Het plan is bedacht toen het met de economie nog prima ging, schrijft hij in zijn voorwoord. 'Maar intussen gaat het helemaal niet zo goed meer met de economie. Je ziet het voor je: al die studenten gaan lenen, vele vinden nooit die droombaan en hikken nog vijfendertig jaar tegen een flinke studieschuld aan. Jammer voor de overheid, maar nog treuriger voor die oud-studenten.'

Elsevier
Twee weken geleden verscheen de studiespecial van het tijdschrift Elsevier, dat ook jaarlijks een vergelijking van de beste opleidingen maakt. Er zijn een paar verschillen in methode, maar één daarvan is volgens de Keuzegids het belangrijkst: hoe ontevreden studenten in de ranglijst meewegen. Elsevier kijkt alleen naar het percentage tevreden studenten, waardoor het niet uitmaakt of de overige studenten neutraal oordelen of ronduit ontevreden zijn. De Keuzegids kijkt naar het gemiddelde oordeel.

Studiekiezers moeten vooral naar de prestaties van de afzonderlijke opleidingen kijken, aldus de redactie. Een goede hogeschool kan immers ook zijn mindere opleidingen hebben, terwijl sommige matige hogescholen toch een paar pareltjes in huis hebben.

Ranglijst grote hogescholen:

1. NHTV