Nog volop vrije studieplekken in HU-bibliotheek

Veel studenten weten de nieuwe HU-bibliotheek te vinden. Maar het is nog lang geen volle bak, zoals bij de universiteitsbibliotheek. Tijdens de tentamenperiode zijn er van de 520 studieplekken nog talloze werkplekken vrij.

Woensdagochtend hangt er een serene sfeer in de nieuwe bibliotheek aan de Padualaan 99 in De Uithof. In de verschillende zones, verspreid over drie verdiepingen, wordt flink geblokt. Studenten turen geconcentreerd naar computer of boek, hier en daar wordt overlegd of gekletst.

Brandon Koffijberg zit aan een lang tafelblad achter zijn computer. De vierdejaars Business IT & Management is bezig met zijn afstudeerscriptie. Het is de eerste keer dat hij neerstrijkt in de bibliotheek. Het bevalt hem prima. ‘Bij binnenkomst kreeg ik een korte uitleg. Er is voldoende ruimte en er zijn genoeg werkplekken’, vertelt hij. En het ratelende kopieerapparaat achter hem? ‘Daar heb ik geen last van.’

Oordopjes
Even verderop zit Sofie de Wilde de Ligny achter de laptop en boeken. Flesje water en banaan bij de hand, oordopjes met muziek op. Ze is derdejaars Communicatie en studeert nu voor een minor Spaans. Ze is vaste bezoeker van de HU-bieb sinds de opening in januari en is heel tevreden: ‘Er zijn voldoende studieplekken. Het is er niet te druk zodat ik niet in alle vroegte een plek moet zoeken.’

‘Hier doe ik meer dan thuis’, vervolgt de student Communicatie. ‘Ik kan me beter concentreren. Thuis ben ik eerder afgeleid.’ In de bibliotheek is het lekker rustig, maar ook weer niet té stil. ‘Ik hoef hier in ieder geval niet op mijn tenen te lopen en kan ook af en toe wel rustig een praatje met iemand maken.’

Groepswerkruimtes
Met de opening van de centrale bibliotheek aan de Padualaan zijn alle boeken en tijdschriftencollecties van de Utrechtse opleidingen van de HU op één plek geconcentreerd (De HU Amersfoort heeft een eigen mediatheek). Daarnaast herbergt de bibliotheek 520 werkplekken (met en zonder pc’s), groepswerkruimtes en talloze zitjes.

De nieuwe werkplekken zijn een welkome aanvulling op de bestaande studiemogelijkheden. Sinds jaar en dag zijn er klachten over de overbezette werkplekken in de universiteitsbibliotheken (UB) in De Uithof en in het centrum. De studentenfractie uit de Universiteitsraad opperde om de bibliotheken tijdens tentamenperiodes niet toegankelijk te maken voor HU-studenten, maar daar wilde het universiteitsbestuur niet aan.

Steekproef
Uit een steekproef van universiteitsplatform DUB op dinsdag 4 april bleek dat veertig procent van de blokkende studenten in de UB in De Uithof afkomstig is van de HU. Eenzelfde proef in de UB aan de Drift in het centrum leerde dat elf procent van de bezoekers aan de HU studeert. De studieplekken zijn snel bezet. Sommigen keren teleurgesteld naar huis.

Toch toont Alouis Gronert, medewerker van de bibliotheek, zich tevreden over het aantal studenten dat de nieuwe HU-bibliotheek weet te vinden. Zeker omdat het pas enkele maanden geleden de deuren heeft geopend. ‘De bezoekersaantallen van de afgelopen weken komen regelmatig boven de duizend per dag’, vertelt hij. ‘En daar zitten ook studenten van de universiteit bij.’

Drukker
Sommige bezoekers komen boeken halen of terugbrengen, maar anderen om te studeren. ‘Kijk maar’, zegt hij en zwaait met een arm naar achteren. Daar is zone C met zo’n veertig studieplekken. Ongeveer een dozijn stoelen zijn bezet. ‘Het is nog vroeg voor studenten’, grapt hij. Vanmiddag wordt het drukker, denkt hij. Maar dan zijn er nog altijd plekken vrij.