Protesten aan de UU, maar aan de HU lijkt het stil

Foto: Kees Rutten

Aan de Universiteit Utrecht is het hét gesprek van de dag: de studentenacties. Aan de HU rommelt het niet eens. Directeuren inventariseren wel ‘waar er wordt samengewerkt door partijen met Israël.’

Al maanden zijn er protesten bij deze overburen van de HU, aan de universiteit. Studenten en medewerkers willen dat het bestuur zich uitspreekt over het conflict in Gaza en alle samenwerkingen met organisaties in Israël te verbreekt. De Universiteit van Amsterdam ging twee dagen op slot, de Hogeschool van Rotterdam sloot een van haar gebouwen een dag, in Nijmegen staan er tentjes. Hier en daar moest de ME eraan te pas komen en op meerdere plaatsen werden gebouwen en inventaris vernield.

Inventarisatie bij de medewerkers

Aan Hogeschool Utrecht tot dusver geen spoor van oproer. Wel hebben alle instituutsdirecteuren maandag 13 mei aan hun medewerkers gevraagd om na te gaan of er op dit moment samenwerkingen zijn met Israël. Over de reden voor de vraag in deze week laat de woordvoerder weten: ‘We willen een beeld hebben.’ Daar laat hij het bij.

De HU heeft partnerschappen met meer dan 237 universiteiten en hogescholen uit andere landen. Maar met Israël is er nooit een studentenuitwisseling geweest, meldt het International Office. Uit de CORDIS-databank (Europese onderzoeksprojecten) blijkt ook niet dat er momenteel onderzoekssamenwerkingen tussen een instelling in Israël en de HU bestaan. Dat wat er ooit was, kwam voor in het verleden.

Universiteiten, Israël en CIDI

Een van de mogelijke verklaringen voor het feit dat studenten van universiteiten meer protesteren is dat de banden tussen de universiteit en Israël nauwer zijn. Zo heeft Universiteit Utrecht contact met drie Israëlische universiteiten voor uitwisselingsprogramma’s. Dat ligt nu stil, al in oktober werden de studenten teruggeroepen. Ook werken er wetenschappers van de UU samen met Israëlische collega’s. Volgens CORDIS lopen er momenteel elf projecten.

Er is wel één partij waar de HU mee samenwerkte voor de veelbesproken lezingenreeks over de Holocaust: het CIDI (Centrum Informatie en Documentatie Israël). Actiegroep New Neighbours noemde CIDI een ‘Israël lobbyist’ die ‘oorlogsmisdaden’ van Israël in Gaza verdedigt. Na veel ophef ging de lezingenreeks uiteindelijk door, maar de spreker van de universiteit uit Israël, kwam ‘wegens omstandigheden’ toch niet. De HU was met extra beveiliging tijdens de colleges voorbereid op acties, maar die kwamen er niet.

HU-studenten en de oorlog in Gaza

Geen demonstrerende studenten aan de HU dus. Maar dat zegt niet alles. HU-studenten schreeuwen dan misschien niet, maar zijn volgens Diversity Officer Elena Valbusa wel degelijk bezig met het onderwerp. ‘Daarom creëren we een ruimte om het gesprek te voeren. Een begeleid gesprek, met muzikale intermezzo’s om rust in te bouwen.’

Volgens een rondvraag op Instagram (waar 67 studenten op reageerden) , blijkt dat 36 procent zich veel bezighoudt met de oorlog in Gaza, 33 procent ‘een beetje’ en 31 procent niet. Van de 55 studenten, laten er 9 weten naar een actie of demonstratie te zijn geweest. Drie daarvan op een universiteit.

Of het cvb zich wil uitspreken

Zoals gezegd bleef het rustig aan de HU, zowel in de panden als online. Wel kon het college rekenen op een felle reactie, toen ze op 27 november een bericht op EENHU plaatste en meldde ‘vol afschuw te kijken naar wat er gebeurt in Israël en de Gazastrook’. HU’er Anand Sheombar, onderzoeker, docent en actief bij Dutch Scholars for Palestina, vond dat wat mager.

Sheombar wenste dat het college zich krachtiger uitsprak voor een staakt-het-vuren. Hij vond ook dat het college zich toch wel kon uitspreken tegen het schenden van de mensenrechten en het plegen van oorlogsmisdaden. Tot dusver heeft het cvb geen gehoor gegeven aan zijn wens.

‘Om polarisatie te voorkomen’

Voor donderdag 23 mei heeft Valbusa een zogenaamde ‘dialoogtafel’ georganiseerd over het Palestijns-Israëlisch conflict. Bang voor een conflict tijdens de bijeenkomst is ze niet. ‘En stel dat het wel gebeurt, dat iemand opstaat en leuzen roept, dan gaan we het gesprek aan.’ Ze hoopt nog op meer aanmeldingen. ‘Dit is de manier om polarisatie te voorkomen.’

De tafel wordt gedekt door Netwerk Diversiteit en Inclusie. Aanmelden kan hier.