Samenwerking HU en Windesheim op lager pitje

De beoogde samenwerking tussen de educatieve faculteiten van de HU en Windesheim gaat voor een deel in de ijskast. Zo is de aparte Graduate School, waar de masteropleidingen van beide faculteiten in zouden worden ondergebracht, voorlopig van de baan.

Door Gerard Rutten

Ook de plannen om samen bacheloropleidingen te ontwikkelen en aan te bieden zijn vooralsnog gestaakt. Dat valt op te maken uit de extra editie van Flits, een nieuwsbrief van de Faculteit Educatie (FE) van de HU.

‘Dit zijn ingewikkelde en grootschalige operaties’, verklaart Wichert Duyvendak, lid van de stuurgroep die zich buigt over de samenwerking en instituutsdirecteur bij de FE. ‘Er ging veel energie zitten in bestuurlijke samenwerking en dat ging ten koste van de andere plannen. Daarom hebben we gezegd: daar gaan we op dit moment niet mee door en we focussen op de inhoudelijke samenwerking.’

Intentieverklaring
Vorig jaar juni ondertekenden de colleges van bestuur van de HU en Windesheim een intentieverklaring met plannen voor vergaande samenwerking. Een gezamenlijke Graduate School was er één van. Een ander idee was het afstemmen van de bacheloropleidingen, zoals de pabo’s en tweedegraads lerarenopleidingen. Die zouden de beide faculteiten gezamenlijk ontwikkelen waarna identieke opleidingen aan de twee instellingen gegeven konden worden, met gebruik van elkaars docenten en gebouwen.

Ook werd gestreefd naar het verrichten van collectief onderzoek en het aanstellen van gezamenlijke lectoren. Op deze manier raakt het onderwijs en onderzoek minder versnipperd en kunnen ook kleine opleidingen aan allebei de hogescholen gegeven worden, was de gedachte. Bij de master Special Educational Needs (SEN), die beide instellingen verzorgen, zijn ondertussen concrete stappen gezet. Er heeft een uitruil plaatsgehad van lesplaatsen in het land om overlapping van het aanbod te voorkomen.

Onrust en onzekerheid
De toenadering tussen de hogescholen leidde tot onrust en onzekerheid onder het personeel. De medezeggenschapsraden van de faculteiten keurden in september vorig jaar een plan van aanpak af. Niet omdat ze tegen samenwerking an sich zijn, maar omdat de voorstellen in hun ogen onvoldoende zijn uitgewerkt. Een bijgesteld plan van aanpak heeft de raden niet bereikt.

Afgelopen vrijdag besprak een stuurgroep van vertegenwoordigers van de HU en Windesheim, waaronder leden van het college van bestuur, hoe het verder moet. Besloten is om af te zien van de inrichting van nieuwe instituten en mogelijke fusies van onderdelen van de beide faculteiten. Wel wordt doorgegaan met het afstemmen van het onderwijs en onderzoek en zal op projectbasis de samenwerking worden gezocht.

Kinderen van vluchtelingen
Zo gaat de ontwikkeling van een gezamenlijke SEN-leerroute voor onderwijs aan nieuwkomers (kinderen van vluchtelingen), die dit jaar in Zwolle, Utrecht en Rotterdam van start is gegaan, gewoon door. Duyvendak en een collega-directeur van Windesheim bereiden een notitie voor hoe de samenwerking tussen de HU en Windesheim verder gestalte moet krijgen. De stuurgroep komt 2 november weer bijeen.

Windesheim en de HU blijven zich samen richten op het scholen van docenten in primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs, waarmee sinds enkele jaren ervaring mee is. ‘Bij elke vraag vanuit de markt vormen we een coalitie om deze marktvraag te verkennen en te bedienen. Op dit moment ligt er een concrete vraag vanuit Den Haag voor het na- en bijscholen van docenten naar masterniveau’, meldt de FE-nieuwsbrief.