Stadsvijver stoot veel CO2 uit

Het Wilhelminapark, de Botanische Tuinen: studenten zitten er graag. Maar de vijvers in die parken blijken flink wat broeikasgassen uit te stoten, ontdekten onderzoekers aan de Radboud Universiteit Nijmegen. De vijvers in Nederland produceren samen net zoveel als bijna 200.000 auto’s, ofwel één procent van het Nederlandse wagenpark.

In stadsvijvers is het ecosysteem vaak uit balans door een overvloed aan voedingsstoffen. Daardoor groeien algen te snel en bedekken het wateroppervlak, waardoor er minder licht in de vijver schijnt. De algen gaan dan dood, en de CO2-producerende microben tieren welig.

Wat hebben we aan deze kennis? Volgens PhD student Tamara van Bergen, die het onderzoek uitvoerde, kunnen gemeentes bijvoorbeeld vaker de bodem dreggen. Burgers kunnen zelf ook hun steentje bijdragen, door geen eendjes te voeren.