175 oud-studenten moeten hun riante kamers verlaten

De SSH verzoekt sinds kort ook afgestudeerden in stadspanden om hun woning te verlaten. Ze krijgen de tijd. En vier oud-studenten ontspringen de dans.

SSH Student Housing maakte deze week bekend dat ze vanaf 2020 voor de laatste kamers in Utrecht  ‘de campusclausule’ zal doorvoeren. Het gaat om 350 extra grote kamers in stadspanden. Daarvan wordt de helft bewoond door werkende mensen. Dit betekent dat 175 bewoners die nu nog in zo’n kamer wonen op zoek moeten naar iets nieuws.

Die zoektocht hoeft echter niet op stel en sprong: vanaf januari 2020 hebben ze nog een jaar om iets nieuws te regelen. Er is dan ook niet met protest gereageerd op het bericht van deze week, vertelt Roeland Kreeft, manager strategie bij de SSH. ‘Onder studenten is het draagvlak voor de campusclausule groot’.

4 ex-studenten ontspringen de dans

De SSH, oorspronkelijk in 1956 in Utrecht opgericht als Stichting Sociale Huisvesting, verhuurt landelijk 19.000 studentenwoningen, waarvan 12.500 in Utrecht. Ongeveer om de drie jaar komt er een kamer vrij. In 2006 heeft de SSH het campuscontract in overleg met huurdersvertegenwoordiging BoKS ingevoerd. De grote kamers telden aanvankelijk niet mee omdat de organisatie van mening was dat ze te duur waren voor studenten. Volgens BoKS was dit argument achterhaald, mede door de gestegen huren op de particuliere kamermarkt.

Vanaf nu moet iedereen dus op een goed moment vertrekken. Hoewel, er wonen welgeteld 4 ex-studenten die de dans ontspringen. Ze wonen er vanaf het begin van deze eeuw, de clausule staat niet in hun contract staan en ze en mogen er voor altijd blijven zitten.