Achtergrond

De grote generatiequiz

Je kent ze wel. Jongeren die niets moeten hebben van mobieltjes en gruwen van computers. Ze spelen liever gitaar en hebben niet eens Hyves. Of wat dacht je van je opa, die er ineens op los twittert? ‘Jo dude, lang niet gesprkn, alless flex hiero.’ Vreemde vogels zijn het. Zijn we wel in het juiste tijdperk geboren?

Iedere generatie heeft zo z’n typering. Voel jij je als een vis in het water tussen je leeftijdgenoten? Misschien ben je wel op het verkeerde tijdstip geboren? Doe de test en kom er achter in welke generatie je thuishoort. Misschien kun je beter vrienden gaan maken in het bejaardenhuis.

Kies steeds het antwoord dat het beste bij je past.

1.    Mijn levensmotto is…
a.    Is dit alles?
b.    Liefde en vrede
c.    Zelfontplooiing en solidariteit
d.    Hard werken en tevredenheid

2.    Hoe ga jij om met geld?
a.    Ik ben niet zo bezig met materiële zaken. Mijn aankopen deel ik graag met anderen.
b.    Noem mij gerust een shop-a-holic. Winkelen vind ik geweldig! Ik shop merkbewust en het liefst zo vaak mogelijk.
c.    Producten moeten nut hebben en duurzaam zijn. Kwaliteit is erg belangrijk.
d.    Ik ben niet vies van geld, ik koop wat ik nodig heb. Ik laat me echter niet lijden door merken en reclame. Ik kies producten die ik zelf wil hebben.

3.    Stel, jouw werkgever besluit je te korten op je uren. Wat doe je?
a.    Ik doe wat me wordt opgedragen. Ik ga het conflict liever uit de weg
b.    Ik probeer een praktische oplossing te verzinnen.
c.    Ik ga eens met de beste man praten. Ik kan goed problemen oplossen, we komen er vast samen uit.
d.    Ik laat potverdorie niet zomaar mijn rechten afpakken! Vanavond nog sta ik met spandoeken voor z’n deur.

4.    Hoe denk jij over seks?
a.    Ik en mijn partner doen het rustig aan. Stiekem zoenen achterin de bioscoop is toch ook al reuze spannend? We hebben alle tijd, we blijven toch samen.
b.    Over seks ben ik heel open, ik praat er gemakkelijk over. Ik heb meerdere sekspartners gehad, maar ik duik alleen met iemand onder de dekens als ik ook echt iets voor hem/haar voel. Een keertje vreemdgaan is geen wereldramp.
c.    Seks puur voor de seks, dat is echt mijn ding.
d.    Hoewel ik al vroeg begon met experimenteren, denk ik serieus na over seks. Seks en liefde zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het liefst zou ik een vaste partner willen. Vreemdgaan is een absolute no-go. 

5.    Hoe bepaal jij je politieke standpunt?
a.    Ik geloof niet in politiek, het werkt toch niet.
b.    Ik kijk vooral naar de verschillen tussen rechts en links.
c.    Ik stem hetzelfde als mijn ouders.
d.    Ik richt me op de standpunten van verschillende politici. Ik laat me niet inpalmen door praatjesmakers, ik wil een leider met verstand van zaken en een langetermijnvisie.

6.    Welke muziek vind je het leukst?
a.    Ik heb niet echt een voorkeur. Mijn iPod staat bomvol verschillende muziekgenres.
b.    The Rambles, Doris Day
c.    Abba, Madonna
d.    Beatles, Rolling Stones

7.    Beste uitvinding ooit:
a.    iPhone
b.    Wasmachine
c.    Kleuren – tv
d.    Bromfiets    

8.    Welke media gebruik je?
a.    Sms’en, surfen, chatten, ik doe het allemaal. Hyves vind ik ook wel geinig, maar wat is dat twitteren nu precies?
b.    Ik ben een echte boekenwurm. Heerlijk, ’s avonds vroeg naar bed met een goed boek. Ik lees ook opiniebladen en natuurlijk de krant.
c.    Als er een mobieltje afgaat, kun je er donder op zeggen dat het de mijne is. Ik kan me geen leven meer voorstellen zonder mijn spiksplinternieuwe iPhone. Ik snap niet waarom mensen nog met studieboeken rondzuilen. Hallo! Nooit van e-books gehoord?
d.    Je maakt mij blij met een avondje heerlijk buizen. Ik gebruik internet om mijn e-mail te checken, maar daar blijft het ook wel bij.

9.    Welke omschrijving past het best bij je?
a.    Conservatief en verantwoord
b.    Serieus en optimistisch
c.    Neerslachtig en individualistisch
d.    Opstandig en idealistisch

Sleutel:
1.    A   B   C   D
2.    A   B   C   D
3.    A   B   C   D
4.   A   B   C   D
5.    A   B   C   D
6.    A   B   C   D
7.    A   B   C   D
8.    A   B   C   D
9.    A   B   C   D

Meeste groen: stille generatie
Meeste rood: babyboom generatie
Meeste zwart: verloren generatie
Meeste blauw: Einstein generatie

Stille generatie         
geboren tussen 1930 en 1940

Hard werken, niet zeuren en zuinigheid

Jij voelt je het meest thuis tussen de harde werkers van de Stille Generatie. Zij staan bekend om hun doorzettingsvermogen en tevredenheid. De leden van deze generatie overleefden de misère van de Tweede Wereldoorlog en werkten zich te pletter tijdens de wederopbouw. In de naoorlogse jaren gaven ze de economie een boost en zetten Nederland terug op de kaart. Deze generatie kreeg heel wat voor haar kiezen, maar droeg haar lot zonder klagen. Onlusten werden niet uitgesproken, vandaar ook hun naam Stille Generatie.
In de naoorlogse jaren werd de Stille Generatie beloont voor haar doorzettingsvermogen. De magere jaren waren voorbij, een nieuwe tijd brak aan. Dat betekende echter niet dat het geld over de balk gesmeten kon worden. Alle extra’s verdwenen in de spaarpot, voor later.
Later is nu. De oudjes genieten van hun pensioen in het exotische zuiden, of trekken met een camper door Amerika. Na een leven lang hard werken is het nu tijd voor plezier.

Achtergrond: grote gezinnen, moeder werkte niet
Karakter: preuts, conservatief, beleefd
Idolen: Marilyn Monroe, Paulus de Boskabouter
Woorden: epistel, in facto
Media: Hoorspellen op de radio, boeken en kranten (geen tv)
Must-have’s: auto, wasmachine en centrifuge
Beroemde generatiegenoten: Dustin Hoffman, Bob Dylan, Queen Elizabeth 2

Generatie Babyboom     
geboren tussen 1945-1955

Seks, drugs and rock ‘n roll

Jij voelt je het meest op je gemak in een bloemetjestrui, met in de ene hand een jointje en in de andere hand een spandoek. Echte wereldverbeteraars waren het, die babyboomers. Zij zouden hun ouders eens laten zien hoe het allemaal anders kan. Ze sprongen in de bres voor de arme kinderen in Afrika en protesteerden tegen milieuvervuiling. De seksuele revolutie, de studentenprotesten en de emancipatiestrijd waren hun verdiensten. Het was de eerst generatie die brulde om rechten in plaats van enkel plichten. Vrede voor iedereen stond bovenaan hun verlanglijstje.
De rebellen choqueerden hun ouders keer op keer. Ze lieten hun haren groeien, gooiden hun stropdas weg en droegen – zelfs op zondag – spijkerbroeken. De zondaars! De prachtige idealen van de babyboomers waren echter maar van korte duur. Nadat de babyboomers de dertig passeerden, werden de baarden afgeschoren, de jointjes uitgedrukt en gingen ze op zoek naar een serieuze baan. Die kregen ze. Zonder moeite werkten ze zich op naar de hoogste segmenten van de arbeidsmarkt. Van de woeste dwarskop met wereldse plannen bleef niet veel over.

Achtergrond: kneuterige gezinscultuur, strakke verdeling vader en moeder. Op zaterdag naar school en op zondag baden in een teiltje.
Karakter: individueel gericht, gaat conflicten niet uit de weg.
Must have: puch, geitenwollensokken en de volledige platencollectie van The Beatles.
Woord: nozems en provo’s
Idolen: Bob Dylan, The Beatles, J.F Kennedy
Media: Swiebertje, Dappere Dodo, The Thunderbirds
Bekende generatiegenoten: Oprah Winfrey, Bill Gates, Prince Charles.

Verloren generatie    
geboren tussen 1960 en 1985

Is dit alles?

Jij hoort thuis tussen de doemdenkers van de verloren generatie. Deze generatie groeide op in de duistere jaren tachtig. Het waren de jaren van de Koude Oorlog, de economische depressie, aids, polarisatie tussen rechts en links en opkomend consumentisme. De idealen van de babyboomers hadden plaatsgemaakt voor kopen, kopen en nog eens kopen. De Verloren Generatie kon enkel hongerig toekijken, want geld hadden ze niet. Er was amper werk voor de jongeren van deze generatie; na hun studietijd zaten ze jaren achtereen met de handen in de haren. Dag rooskleurige toekomst, hallo werkloosheid. Er zat niet veel anders op dan woest uitgaan, naar zwarte muziek luisteren en veel zuipen en blowen.
Gelukkig verging het hen in de jaren die volgden een stuk beter. Ze vonden een baan en maakten er het beste van. ‘Niet lullen maar poetsen’ werd hun motto; de schouders eronder. Het zweverige geneuzel van hun ouders vonden ze maar niets. Inmiddels zwaaien ze de scepter in hoge sectoren van het bedrijfsleven. Vooral de dames van deze generatie blijken een stuk minder verloren dan hun moeders; daar waar de Dolle Mina’s ondanks hun idealen toch voor de opvoeding opdraaiden, combineert de ‘verloren’ carrièrevrouw haar werk prima met de kids.

Achtergrond: oppervlakkige consumptie maatschappij
Karakter: nuchter, pragmatisch, niet autoritair
Must have: magnetron, kleuren-tv, loloballen en elastieken
Woorden: kakkers, punkers, dijkers, drop-out’s
Idolen: Madonna, Michael Jackson, Abba, Wham
Media: Grease, Top 40, Frits Spits
Bekende generatiegenoten: Princes Diana, Tom Cruise, Eddie Murphy

Generatie Einstein     
geboren tussen 1985-nu

Twitter, iPods en zelfontplooiing

Waarschijnlijk ben jij geboren met een muis in je hand en kon je eerder sms’en dan lopen. Generation Now, dat ben jij. En daar mag je trots op zijn, want het gros van de wetenschappers heeft torenhoge verwachtingen van jou en je generatiegenoten. Deze generatie is communicatief vaardig, sociaal, onafhankelijk, serieus en optimistisch. Applaus!
Generatie Einstein staat ook wel bekend als de internetgeneratie. Met het grootste gemak vinden de jongeren van tegenwoordig hun weg in het informatiedoolhof. Ze kunnen effectief selecteren en werken doelgericht. Maar onze digi-queens en digi-kings houden zich niet enkel bezig met pixes en megabites. Ze zijn betrokken bij de mensheid en willen weten wat er gebeurt in de wereld.
In de liefde zijn de Einsteiners conservatiever dan hun ouders. Ze vinden dat liefde en seks onlosmakelijk verbonden zijn en dromen van een vaste partner en een liefdesbaby. Vreemdgaan is een absolute no-go.
Generatie Einstein heeft een hoop verwachtingen waar te maken. Of ze dat gaat lukken, zal blijken in de toekomst.

Achtergrond: informatiemaatschappij
Karakter: positief, sociaal, serieus
Must have: iPhone, mini-laptop, wii
Woord: Twitter, swaffelen
Idolen: Barack Obama, Beyonce, Brad Pitt.
Media: GTST, Facebook, radio 538, Friends
Bekende generatiegenoten: Rihanna, Steffani Brass