Zo’n vierduizend mensen demonstreerden zaterdag op het Domplein tegen de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. En ja, Hogeschool Utrecht was vertegenwoordigd.
‘In 100 jaar gegroeid, in 1 minuut gesnoeid’. En zo werden er nog tientallen andere bordjes in de lucht gehouden. Fanny, Pim en Saskia van Hogeschool Utrecht stonden erbij.
‘Iedereen komt graag in Amelisweerd’
Fanny de Vries, werkzaam voor HU Duurzaam Doen, stond er met haar vrienden. ‘Amelisweerd is de achtertuin van de HU. Dat iedereen er graag komt, zag je aan deze demo: jong en oud stonden er. Kinderen klimmen in de bomen en ouderen gaan er elke week wandelen. Dat maakte de sfeer op deze demonstratie ook zo gemoedelijk. En ik weet, oorlog en rampen zijn misschien belangrijker, maar hier heb ik hopelijk nog wat invloed op.’
In 2010 ontstonden de plannen voor de verbreding van de A27. Het stuk snelweg staat in de filetop-50. Om opstoppingen te verminderen is het nodig om de weg met vier rijstroken te verbreden. Daarvoor moeten aan beide zijden van de weg vijftien meter aan bomen worden omgehakt, met daarbovenop nog eens een soortgelijke afstand om de werkzaamheden mogelijk te maken.
‘Ik ben geen expert, maar…’
Pim Renou, werkzaam bij de HU-bieb, stond er met z’n zoons van 6 en 9. ‘We wandelen graag in Amelisweerd en daarin zijn we niet de enige. Ik ben geen expert, maar het lijkt me belangrijk om zoveel mogelijk natuur te behouden. Bovendien heb ik altijd begrepen dat meer asfalt niet leidt tot minder files. Daarom stond ik er.’
In 2019 legde de Raad van State de plannen stil, omdat de gevolgen van de stikstofuitstoot onvoldoende bewezen waren. Een jaar later kwam het kabinet met een nieuw tracébesluit, dat in 2022 werd herzien vanwege een nieuwe methode om stikstofneerslag te berekenen. Ondertussen gaf het kabinet Rutte-IV Utrecht de kans om met een alternatief plan te komen, dat zou worden overgenomen als het gelijkwaardig was.
‘Het is al zo klein’
Saskia Hanssen, werkzaam bij HU Duurzaam Doen, stond er met haar zoon van 20: ‘Het is een rivierkleibos en daardoor ecologisch gezien een heel belangrijk stuk natuur in de provincie Utrecht. Er vliegen ijsvogels en je ziet er veel ringslangen. Het is al zo klein, en door dit onnodige kappen blijft er niets van over. De tijdswinst die het oplevert is minimaal. Daarom stond ik er.’
Door de snelheid te verlagen naar 80 kilometer per uur zouden er maar twee extra rijbanen nodig zijn. Bovendien zegt Utrecht het autoverkeer met 10 procent terug te kunnen brengen, door thuiswerken, buiten de spits reizen en door meer de fietsen of het ov te gebruiken. Dat zou goedkoper zijn en de kap van een groot aantal bomen voorkomen, berekende ingenieursbureau Arcadis. Een gelijkwaardig alternatief, concludeerde Henk Meurs, hoogleraar ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit aan de Radboud Universiteit. Minister Madlener oordeelt echter dat het tracébesluit beter is, voor doorstroming en verkeersveiligheid.
Vanaf dinsdag 19 november buigt de Raad van State zich over de verbreding van het traject in een zaak, aangespannen door omwonenden, milieu- en natuurorganisaties.
De demonstratie was georganiseerd door actiegroep Amelisweerd Niet Geasfalteerd, de Kerngroep Ring Utrecht, De Vrienden van Amelisweerd en Extinction Rebellion Utrecht.