Achtergrond

Redactioneel: De D-factor

Er hebben al veel studenten gereageerd op de oproep van Trajectum en Studium Generale om hun meest inspirerende docent te nomineren voor de docent van het jaar 2011 van Hogeschool Utrecht. Het is elk jaar weer goed om te merken dat er een hoop goede docenten rondlopen, die in de ogen van hun studenten meer zijn dan docent alleen. Een goede docent heeft volgens zijn studenten vakkennis, kan goed lesgeven, heeft persoonlijke aandacht, humor en is betrokken. Het zijn eigenschappen die niet alleen een docent populair maken, maar ook sympathie wekken in het dagelijks leven in de omgang tussen mensen. Volgens mij ben je van nature een goede of slechte docent. Je kunt natuurlijk trucjes leren om je didactiek te verbeteren, maar zoals niet iedereen in de wieg is gelegd om acteur te worden, zo is het ook niet iedereen gegeven om een goed docent te zijn.
Op de Forumpagina van dit nummer bepleit docent Maartje Fokkema  dat het onderwijs binnen de hogeschool gegeven moet worden door vakspecialisten. Volgens Fokkema willen studenten het vak leren van iemand met ervaring en enthousiasme. Fokkema vraagt zich af of de lage scores van de HU in Keuzegids en Elsevier veroorzaakt worden door slechte docenten die ongeïnspireerd zijn en onvoldoende kennis in huis hebben. Ze heeft ook de oplossing: trek vakspecialisten aan.
Piet Jansen maakt zich in zijn blog van 31 januari op onze site druk over de waarde van lesgeven. Hij sprak laatst vier jonge docenten die lesgeven ‘wel aardig’ vonden, maar toch liever onderzoek en coördinerende taken kregen, om van het lesgeven af te zijn.
Deze week is de Nationale Studentenenquête van start gegaan. Studenten kunnen hierin een oordeel geven over hun opleiding en docenten. Maar dat terzijde.
Janny Ruardy