Columns

Goodbye Hyves, go Facebook

Het is bizar om te bedenken dat social media in zo’n korte tijd al zo geïntegreerd is in het algehele dagelijks leven. Mensen waren nog niet zo gek lang geleden erg gesteld op hun privacy en stelden het liefst zo min mogelijk informatie over zichzelf publiekelijk beschikbaar. Vandaag de dag delen op Facebook meer dan vijfhonderd miljoen mensen hun gedachten en gevoelens wereldwijd, tot aan de kleinste details van hun leven toe.

Waarom deze verandering? Facebook, of eigenlijk oprichter Mark Zuckerberg, heeft het slim gespeeld. Door de vertrouwde omgeving die Facebook zijn leden biedt, zijn mensen zich meer gaan openstellen en de continue betrokkenheid in de vorm van newsfeeds over posts, foto’s en filmpjes, likes van je vriendennetwerk, steunt deze vertrouwensband.

Facebook heeft in slechts een paar jaar een ongekende groeispurt gemaakt. De social networksite verslaat de populaire zoekmachine Google en zelfs pornografie voor het eerst in de internetgeschiedenis. En dan te bedenken dat Zuckerberg het concept van Facebook vanuit zijn studentenkamertje op Harvard bedacht en opgezet heeft…

Dat Hyves een zinkend schip is, is inmiddels algemeen bekend. Het is slechts een kwestie van tijd tot de Nederlandse netwerksite als vergane glorie bestempeld wordt, voor zover dit nog niet het geval is.

Schrijvers die beweren dat Nederland nu al ‘social media-moe’ is, hebben het toch niet helemaal begrepen. Het ongekende, wereldwijde real-time bereik van deze sociale netwerken is niet zomaar een rage, die na een paar jaar vervlogen en overrated is. Social media is een onverwachte grootse innovatie op het gebied van communicatie, die pas aan het begin staat van zijn opmars in de samenleving, wereldwijd.

En dan gaat het niet alleen om vriendenkringen, bedrijven, hulpprojecten, maar ook om politieke ontwikkelingen en crises zoals in Egypte. Social media is meer dan alleen het delen van informatie. Het is ook het zelf deelnemen, soms op afstand, aan historische gebeurtenissen.

Cathelijn Paling
vierdejaars student communicatiemanagement