Redactioneel: It giet net

De Commissie Gispen heeft afgelopen week haar rapport Focus op onderwijs gepresenteerd. Een rapport met de bevindingen over de staat van de HU. Elf opleidingen werden bezocht en de commissieleden spraken veel betrokkenen. Opdracht aan de commissie was om met een advies te komen dat de onderwijskwaliteit moet verbeteren. De hekkensluiterspositie in Keuzegids en Landelijke Studentenenquete gaven daar aanleiding toe.
Willem Hendrik Gispen en zijn gevolg hebben onafhankelijk hun werk kunnen doen, zo staat in het rapport te lezen en de conclusies liegen er niet om. De HU heeft haar primaire proces, namelijk het onderwijs, niet op orde, terwijl de ambitie er is om te excelleren in internationalisering en onderzoek. De commissie vergelijkt de onderwijskwaliteit van de HU met dun ijs, waarop grote schaatstochten worden georganiseerd. Advies: It giet net.
Maar dat is niet de enige zorg. Hang naar centralisering en overgeorganiseerdheid zorgen ervoor dat managers belangrijker zijn dan het onderwijs. De commissie moest met een machete door het oerwoud van managers met onduidelijke taken en verantwoordelijkheden. Kom dan maar eens op de juiste plek.
En voor deze lezer van het rapport…heel herkenbaar.
Er kan nog veel meer gezegd worden over de bevindingen van de commissie, maar een conclusie lijkt me de belangrijkste: het onderwijs is niet op orde. En dat is de pijler waarop deze hogeschool rust, want we willen toch meer dan een zesje.