Columns

Media maken en breken

Gisteravond een stukje gezien uit de vierdelige VPRO-serie Sarah’s Barbaren, waarin de Britse Sarah Maple gevolgd werd. Sarah kwam groot op de voorpagina van vele media omdat een fanatieke moslim fundamentalist een uitspraak van de moslimraad over haar kunstwerken verdraaid in de media bracht. In plaats van de uitspraak te controleren nemen de media klakkeloos teksten van elkaar over, waardoor Sarah geconfronteerd werd met dreigbrieven.

Al jaren worden dure spectaculaire billboards bedacht en gemaakt. Niet alleen om op te vallen bij voorbijgangers, maar juist bij de pers, om zo een veelvoud aan free publicity te genereren. Redactionele aandacht is meer waard dan een gewone advertentie.

Al jaren weten nieuwe media guru’s de aandacht van de traditionele media vast te houden, die daar veel over blijven publiceren . En wat zegt Ray van den Bel, senior community manager bij AEGON Bank in de NieuwsTribune van vandaag? “In de praktijk is het bereik van al die tweets en berichten gemiddeld 0,04%. Door dit verkeerde beeld willen bedrijven alles bijhouden wat er online over ze gezegd wordt, terwijl ze zich niet realiseren dat een melding van de gemiddelde gebruiker op Twitter, LinkedIn of Facebook heel weinig impact heeft op de klantbeleving van anderen.” Dus graag niet te veel aandacht voor ‘social media’.