Achtergrond

Ik win de UtrechtInc Award omdat…

Vijf finalisten pitchen deze week het vuur uit de sloffen in de race om de felbegeerde UtrechtInc Award. De in De Uithof gevestigde broedplaats voor startups wil met de award startende, jonge, ondernemers aanmoedigen. Donderdag is de finale. Hoofdprijs: een fijne 2500 euro om in het bedrijf te stoppen. Wij vroegen de vijf finalisten tijdens een elevator pitch: waarom ga jij winnen?

Wie? Vincent Everts (53)
Wat? Incrowd, een app om tijdens evenementen (zoals concerten, bruiloften en congressen) foto’s van publiek ter plekke te verzamelen en meteen (of later) te vertonen.  
Waarom? ‘Iedereen kan zien hoe handig dit is! Stel je voor, tijdens een concert in de Heineken Music Hall of op een bruiloft. Geen gehannes achteraf en iedereen geniet ervan. Er is nog heel weinig om film en foto meteen te delen. Het is gewoon nuttig!’ 
 
Wie? Mirte Gosker (26)
Wat? iWhisper, een app-variant op de ouderwetse audiotour, voor binnen (museum) en buiten (stadswandeling), maar dan met 3D-geluid. De conservator staat naast bijna letterlijk naast je te praten, en van boven de Dom hoor je gefluister uit het jaar 1713.
Waarom? ‘iWhisper is een geweldige oplossing voor de noodlijdende culturele sector. Ze mogen de app gratis gebruiken en wij verdienen per gebruiker. Een mooi staaltje cultureel ondernemerschap!’ 
 
Wie? Jan-Willem Heinen (28) en Freek Dielissen (27)
Wat? Viricity, betekent letterlijk ‘groene stad’ en is een concept om de overstap naar elektrisch busvervoer makkelijker te maken. Het meet en voorspelt namelijk precies wanneer een bus een tussentijds oplaadmoment nodig heeft en kan daarom logistiek net zo goed werken als een niet schoon systeem. 
Waarom? ‘Wij zijn het concept met de meeste maatschappelijke en financiële impact. 150 liter diesel kost het om een dag een bus te laten rijden en een hoop luchtvervuiling bovendien. Dat gaan wij besparen.’ 
 
Wie? Elco Jongejans (26) Johan Breukink (30)
Wat? Smartcoupons, een moderne smartphone-variant op de aloude kortingscoupons: denk aan tweede burger bij McDonalds gratis, tweede biertje bij de Ierse pub ook, zak chips bij meer dan tien euro boodschappen bij de Appie. En let op: werkt alléén op uitnodiging. 
Waarom? ‘We zijn al een van de grootste van Nederland, met meer dan zeshonderd acties en 40.000 gebruikers. Hij is location based, dat betekent dat je in Utrecht voorbij de Gall&Gall kunt lopen en ter plekke een gratis flesje wijn op kunt halen bij wijze van spreken. De exclusiviteit van de community maakt het bovendien een unieke app die je gewoon wilt hebben. Iedereen wil toch speciaal zijn!’ 
 
Wie? Martijn van der Veen (34) 
Wat? My ComplianceCheck, een ontwerpidee voor het uitwisselen van gegevens waarbij de privacygevoeligheid ervan uitgeschakeld wordt. 
Waarom? ‘Ons idee is super relevant. Privacy is een hot item. We willen dat mensen de regie kunnen houden op hun eigen gegevens. Zorgorganisaties moeten bijvoorbeeld een systeem kunnen hebben dat conflicterende medicatie eruit filtert, want daar hebben we allemaal baat bij, maar dan wel zonder dat het delen van alle gegevens over patiënten nodig is. Onder die voorwaarde kunnen wij het ontwerp maken.’  
 
De vijf finalisten zijn gekozen uit 41 aanmeldingen. Aanstaande donderdag is de finale van de UtrechtInc Awards. In de jury zitten namen uit het bedrijfsleven (Microsoft, Train Tool, De Investeerdersclub). De vijf worden beoordeeld op haalbaarheid, teamgeest, innovatief karakter en marktpotentieel. Er is ook een publieksprijs voor de beste online pitch van de vijf finalisten. Stemmen kan hier