Versoepelingen in hoger onderwijs: geen mondkapje meer in de gangen en maximale groepsgrootte vervalt

De anderhalvemeter regel vervalt / foto eerstejaars dansen tijdens de UIT / archieffoto Kees Rutten

Minister-president Rutte kondigde gisteren versoepelingen van de coronamaatregelen aan. Een aantal daarvan gingen ook over het hoger onderwijs. Zo vervalt de mondkapjesplicht in gangen en kantines, net als de maximale groepsgrootte van 75 personen. Dit gaat in per zaterdag 25 september.

Een van de grotere versoepelingen is dat de anderhalvemeterregel vanaf 25 september niet meer geldt. De afstandsregel en de mondkapjesplicht waren begin dit studiejaar al overboord gezet in de onderwijslokalen. Maar binnenkort geldt de afstandsregel en mondkapjesplicht dus binnen de gehele instelling niet meer.

Om de versoepelingen mogelijk te maken, moeten bezoekers van horeca, bioscopen en theaters en bij evenementen een coronatoegangsbewijs en identiteitsbewijs tonen. Dat is nodig omdat het door het loslaten van de afstandsregel op deze locaties drukker wordt, stelt het kabinet. ‘Op deze manier wordt het risico van besmetting zo laag mogelijk gehouden en kan iedereen zo veilig mogelijk samen komen. Daarnaast draagt het gebruik van het coronatoegangsbewijs bij aan het openen én open houden van de meeste locaties op maximale capaciteit.’

De aangekondigde afschaffing van de groepsgrootte van 75 personen betekent dat er weer colleges kunnen komen in de grote collegezalen en dat massale tentamens mogelijk zijn.

Discotheken en nachtclubs

Een andere verandering die van belang is voor een deel van het hoger onderwijs: thuiswerken wordt iets minder stringent . Het adagium is nu: werk thuis als het kan en op kantoor als het moet. Veel docenten geven met ingang van dit studiejaar al onderwijs in de gebouwen van de instelling, dus dit advies geldt vooral voor het ondersteunend personeel.

Studenten en medewerkers die met het openbaar vervoer naar de hogeschool of universiteit komen, kunnen het mondkapje nog niet thuislaten. Op de perrons en haltes mogen ze vanaf 25 september in de tas, maar in de bus, trein en metro blijft het mondkapje vooralsnog verplicht.

Voor de kroegtijgers en dansfanaten: discotheken en nachtclubs mogen de deuren straks weer opengooien, maar zij moeten net als de overige horeca sluiten tussen 00.00 en 6.00 uur.

Begin november bekijkt het kabinet in hoeverre de overige maatregelen blijven bestaan.

Lessen trekken uit coronacrisis

Nu de laatste beperkingen aan de hogescholen en universiteiten verdwijnen is er extra reden voor studenten om te feesten, schrijft Lisanne de Roos, voorzitter van studentenorganisatie ISO. Wel is het tijd om te kijken welke lessen te trekken zijn uit de coronacrisis. ‘We zien dat studenten sommige vormen van online onderwijs graag willen behouden’, meent ze. ‘Daarnaast weten we ook dat online onderwijs studeren toegankelijker heeft gemaakt voor studenten met een ondersteuningsbehoefte. Deze geleerde lessen moeten we niet overboord gooien, maar juist verder uitdiepen met elkaar.’

Ook interessant: HU-docent Amin Asad schrijft boek over de vlucht van zijn familie uit Irak (en zijn leven in Nederland)