Onderwijs aan de HU weer volop van start – zonder 1.5-meterregel, wel soms verplicht mondkapje op

De introducties leidden niet tot een uitbraak van het coronavirus onder studenten. / foto: Kees Rutten

Met ingang van deze week is er al aardig wat levendigheid aan de HU. Het nieuwe collegejaar is van start gegaan met fysiek onderwijs aan de hogeschool. Zonder de anderhalvemeterregel maar wel met andere verplichtingen. Zoals het dragen van een mondkapje buiten het lokaal en daarbij het advies zich te laten testen en vaccineren. Enkele maatregelen op een rij.

De basisregels blijven van kracht, zoals handen wassen, niesen in de elleboog, thuisblijven en testen bij klachten, benadrukt het Servicedocument Hoger Onderwijs van het Ministerie van OCW. En ook:

• Bij het verplaatsen binnen het gebouw (van of naar een leslokaal of naar bijvoorbeeld de kantine) moet een mondkapje op. Zittend in een lokaal, kantine of bibliotheek mag het af. In sommige praktijklessen moet het mondkapje opblijven.
  • Voor alle ruimtes binnen de hogeschool geldt een maximale groepsgrootte van 75 personen (medewerkers tellen niet mee). Met ingang van 20 september kunnen tentamens plaatsvinden met meer dan 75 personen als de ruimte dermate groot is dat anderhalve meter afstand mogelijk is.
  • Het advies aan studenten is om twee keer per week een zelftest te doen. Zij kunnen gratis zelftesten aanvragen via www.zelftestonderwijs.nl.

Daarnaast mogen docenten niet – uit angst voor corona – zelf besluiten om niet op de HU-locaties te komen werken , zo blijkt uit een mail van de HU. Als docenten denken dat ze niet op locatie kunnen werken (bijvoorbeeld omdat ze in een risicogroep vallen), dan moeten ze dat zelf aantonen. Bij een legitieme claim kan er alternatief werk volgen of kan de docent ziek gemeld worden. Als een docent zonder goede reden weigert om naar de HU te komen en thuiswerken geen optie is, dan kan dit werkweigering zijn met alle consequenties van dien.

Ondersteunend personeel aan de HU werkt nog zoveel mogelijk thuis. In ieder geval tot 20 september; dan kunnen er nieuwe richtlijnen komen van het kabinet.

Vaccineren in USP en Amersfoort

Studenten van de HU kunnen zich daarnaast zonder afspraak op sommige dagen laten vaccineren met Pfizer en Janssen op het Utrecht Science Park (USP) en in Amersfoort, schrijft de HU op Sharepoint. In het USP kan dat vanaf 6 september tot eind oktober in het Van Unnikgebouw (naast restaurant The Basket). In Amersfoort kan dat bij het MBO Amersfoort aan de Leusderweg 30-34, van 7 september tot en met 12 oktober. Andere locaties zijn te vinden op www.prikkenzonderafspraak.nl.

De Vereniging Hogescholen (VH) en universiteitskoepel VSNU voeren campagne onder het motto: ‘Ga je studeren? Laat je vaccineren!’ Daarbij geven deskundigen op de site van de Universiteit van Nederland antwoord op vragen zoals: waarom zou je je laten vaccineren als je gezond bent? Hoe gevaarlijk is het virus? En hoe ontstaan nieuwe vormen van corona?

Geen uitbraak na de introducties

De introducties in de afgelopen periode hebben in ieder geval niet tot een uitbraak van het coronavirus onder studenten geleid. Van de 2000 UIT-deelnemers in Utrecht kwamen vier meldingen van besmetting binnen.

Hogescholen gaan in ieder geval niet meer op slot vanwege corona, meldde onderwijsminister Van Engelshoven eerder. Desnoods komen er toegangsbewijzen in de vorm van een vaccinatie- of testbewijs. De wenselijkheid daarvan is overigens punt van discussie.

Opnieuw anderhalvemetermaatregel denkbaar

Nu zijn jongeren en studenten tussen de 50 en 60 procent gevaccineerd, blijkt uit berichten. Dat kan hoger gezien de vaccinatiebereidheid onder studenten. Het Servicedocument voor het Hoger Onderwijs is voorzichtig pessimistisch: ‘Het is niet ondenkbaar dat de maatregelen in het najaar van 2021 weer strenger worden, als de ontwikkeling van het epidemiologisch beeld daartoe noodzaakt. Het opnieuw moeten hanteren van de anderhalvemetermaatregel is dan denkbaar. Het onderwijs zal dan weer meer online verzorgd moeten worden.’

Maar zover is het nog niet; vooralsnog zijn de hogescholen en universiteiten open en vindt er volop onderwijs plaats.

Ook interessant: 400 nieuwe medewerkers beleefden vrijdag hun kickstart