Columns

Docent Geert neemt nooit meer vakantie van ‘dit trieste onderwijs’

Geert van Rooijen
Foto: Kees Rutten

Geert van Rooijen is docent Nederlands aan Hogeschool Utrecht.

Je kan maar beter geen vakantie meer nemen als lerarenopleider Nederlands. Je staat zo 4-0 achter en voor je het weet lig je knock-out in de hoek voordat je weet wat je is overkomen.

Afgelopen weken (eind van de vakantie dus) vlogen de nieuwsberichten waarin wij de hoofdrol speelden je om de oren. Het hoofd van de CPNB verweet ons dat we leraren Nederlands opleiden die het leesplezier van hun leerlingen eruit rammen doordat ze allemaal verplicht Het bittere kruid van Marga Minco moeten lezen. Het ANP meende dat we te weinig docenten opleiden.

Ellen Deckwitz legde uit waarom studenten Nederlands geen leraar meer willen worden. Daarbij haalde ze onder andere het altijd-weer-de-kop-op-stekende argument van het lage salaris aan. Het argument van het startsalaris is overigens gedateerd. Er zijn maar weinig banen waarin je als hbo of universitair pas afgestudeerde zoveel verdient.

Als klap op de vuurpijl beschuldigde Kitty Herweijer mij persoonlijk van het plan pabo-studenten niet meer dan drie boeken per jaar te laten lezen. Gelukkig verzachtte Kitty haar beschuldiging met de uitspraak: ‘De docenten die dit voorstel doen, kun je niks kwalijk nemen.’ Immers, zij maken nu eenmaal deel uit van dit ’trieste onderwijs’. De Telegraafcolumniste leest zelf overigens ook niet al te best. Ik geef niet eens les aan studenten van de pabo én in het interview gaat het ook niet over de pabo. Wel gemakkelijk scoren zo in komkommertijd..

Tsja, daar sta je dan met alle goede bedoelingen. Blijkbaar deugt er niets van.

Het goede nieuws is natuurlijk dat ons interview in Trajectum afgelopen voorjaar viraal is gegaan. Collega Lys en ik werden door menig andere lerarenopleiding benaderd over hoe wij de leesbevordering aanpakken. Ook de pabo zocht meteen toenadering over hoe we hierin samen kunnen opstappen. Eerste resultaat: over een paar weken openen we als allereerste een hbo-leeshoek in Nederland.

En zo staan we dan toch kwiek en strijdbaar in de leesarena!