‘Aantal numerus fixus-opleidingen groeit, maar ze zitten vaak helemaal niet vol’

Utrechtse Introductie Tijd 2017 / foto Maarten Nauw

Dit studiejaar zijn er weer meer opleidingen met een zogeheten numerus fixus, een opleiding waar een select aantal studenten wordt toegelaten. En dat terwijl uit onderzoek van NOS op 3 blijkt dat deze studies vaak helemaal niet vol zitten.

‘Dit jaar zijn er 56 universitaire opleidingen die een numerus fixus hanteren, afgelopen jaar waren het er nog 47 en het jaar ervoor 42. Een flinke groei dus’, schrijft de NOS.

Vorig jaar waren er in totaal 34.117 aanmeldingen voor numerus fixus-opleidingen, flink meer dan het aantal opleidingsplekken van 12.104. De toelatingskans kwam daarmee op 35 procent.

Toch zaten die opleidingen vaak helemaal niet vol, ontdekte NOS op 3. Van de 35 numerus fixus-opleidingen die de onderzoeksjournalisten bekeken, zaten minder dan 23 voor 90 procent vol.

Zo begonnen bij Fiscaal Recht in Leiden, waar plek is voor 125 studenten, slechts 55 studenten aan de opleiding. Hetzelfde gold voor Kunstmatige Intelligentie aan de UvA, waar slechts 105 in plaats van 200 studenten aan de slag gingen.