Acht studentenbonden doen oproep aan universiteiten: schrap bsa!

Acht studentenbonden in verschillende steden hebben een brandbrief naar de colleges van bestuur van hun universiteiten gestuurd. Daarin doen ze een dringende oproep om het bindend studieadvies (bsa) dit jaar ook te schrappen bij universiteiten, zegt de LSVb. Vorig jaar schrapten vanwege de coronacrisis zowel universiteiten als hogescholen het bsa. Bij die laatste is dat ook dit jaar gebeurd, maar universiteiten leggen de maatregel nog wél op aan hun eerstejaarsstudenten.

In de brandbrief benoemen de bonden (waaronder het Utrechtse Vidius) dat het studentenwelzijn en de onderwijskwaliteit ernstig onder druk staan.

De studentenbonden zeggen dat vorig jaar de universiteiten het bsa ook hebben geschrapt, terwijl eerstejaars toen verder waren in hun studie. De crisis brak namelijk uit in maart. Nu beginnen eerstejaars vanaf moment één met online onderwijs. Daarom is er dit jaar nog meer aanleiding om het bsa te schrappen.