Achtergrond

Column Ad Franzen: Griepdraaiboek

De Mexicaanse griep houdt ons deze zomer in een ijzeren greep. Ook op de HU is men druk bezig met het bedenken van plannen om de dreiging te pareren. Als HUinsider heb ik het HUgriepdraaiboek ingezien en ik heb de primeur om jullie deelgenoot te maken. Graag mondje dicht want het is allemaal nog officieus en als bekend wordt dat ik heb gelekt, dan heeft mijn bron een probleem.

In de derde lesweek zullen op een nader te bepalen lesdag alle gebouwen hermetisch afgegrendeld worden, zodat die dag niemand erin of eruit kan. Alle HUpersoneel zal naar een grote centrale ruimte in het betreffende gebouw worden gedirigeerd. Onderwijsactiviteiten zullen stil gelegd worden. In deze ruimtes liggen injectiespuiten gereed om iedereen van Tamiflu te kunnen voorzien. De injecties zullen niet alleen aan personeelsleden uit de risicogroepen (zwangere vrouwen, zestigplussers, longpatiënten en schaal 12+functionarissen) worden gegeven maar aan het voltallige personeel. Door de enorme toeloop van studenten dit jaar is door het CvB besloten dat de vaccinatie van het personeel gedwongen zal plaatsvinden. De risico’s zijn te groot: als we niets doen ligt in oktober en november de helft van het personeel plat en dan kan het leerproces in deze maanden grote schade oplopen. Voorzichtige ramingen gaan ervan uit dat bij nietsdoen het aantal behaalde studiepunten met een kwart zal afnemen.

Alle studenten zullen in de komende week een mondkapje ontvangen met het verzoek dit te dragen zodra men het HUgebouw betreedt. Er is gekozen voor zes verschillende kleuren voor deze mondkapjes al naar gelang de faculteit waar men bij hoort. Met name internationale studenten zullen streng gecontroleerd worden op naleven van dit gebod daar zij allerlei bacteriën in het buitenland opgepikt kunnen hebben. Voor docenten is een apart mondkapje gefabriceerd met ingebouwd microfoontje zodat de verstaanbaarheid gedurende colleges niet in gevaar komt.

Personeel met een managementfunctie is ontheven van de vaccinatieverplichting. Speculaties over de reden doen de ronde: “hun uitval zal het rendement van het onderwijs nauwelijks beïnvloeden” of “de bijwerkingen van het vaccin zijn te ongewis om deze dure krachten aan bloot te stellen” zijn de meest gehoorde opvattingen.