Column Ad Franzen: Medusa ligt op straat

Begin september kwam onze faculteit (FCJ) in de publiciteit. We haalden belangrijke kranten als de Metro met het nieuws dat vertrouwelijke gegevens van ons oude intranet, Medusa geheten, geïndexeerd werden door zoekmachines om gebruikt te kunnen worden door huis-tuin-en-keuken internetgebruikers.
Ach Medusa, dat was pas een intranet. Sharepoint is ook een geweldige digitale omgeving waar veel informatie is te vinden (als je tijd hebt) maar Medusa was stukken beter. Van 2000 tot 2006 mochten we met Medusa werken en het is reuze jammer dat het niet de standaard is geworden voor het Hogeschoolintranet. Het was zeer gebruiksvriendelijk; zelfs de achtergrondkleuren waren naar eigen keuze in te stellen. In Sharepoint zitten we tot het einde der tijden aan dat schreeuwerige rood, wit en blauw vast. De laatste jaren betrad ik Medusa nog regelmatig als een oud-student me mailde of ik de leerstofbeschrijving van mijn vak uit het jaar 2004 nog ergens beschikbaar had. Dan zocht ik mijn geheime gebruikersnaam (ad) en toegangscode (1234) op en in no-time surfte ik in de graftombes van het allermooiste curriculum. Met dit curriculum waren we eens de beste Communicatieopleiding van het land, totdat het competentiegericht onderwijs een kaalslag in ons onderwijsprogramma inluidde.

Is het een ramp dat Medusa op straat ligt? Als onze concurrenten slim zijn en de unieke ingrediënten van ons curriculum jatten dan is het inderdaad een ramp! Ze hebben goud in handen met ons unieke gedachtegoed. Echt gevoelige informatie, zoals de krantenkoppen ons doen geloven, was niet te vinden op Medusa. Cijferlijsten kwamen zelden op Medusa en correspondentie van de Examencommissie heb ik er nooit op gezien.

Velen zullen het jammer vinden en hadden minstens op wat smakelijke onthullingen gehoopt. Het schokkendste wat te vinden is, zijn foto’s van een Personeelsdag uit 2005 waarop goed te zien is dat de stemming al vrolijker wordt naarmate de dag vordert. De betweterige collega die we gedurende de boottocht op het Veluwemeer gejonast hebben en de temperatuur van het water hebben laten testen zal het niet leuk vinden dat de foto’s op internet te vinden zijn…