Achtergrond

Column: De directeur schrijft zijn open dag speech (en reflecteert kritisch)

Hartelijk welkom allemaal en in het bijzonder alle belangstellende scholieren en ouders (tja met die ouders moet je steeds meer rekening mee houden). Jullie keuze om hier vandaag te zijn is de beste beslissing die je het afgelopen jaar hebt genomen! (of is dit een beetje over de top?). Zonder overdrijving durf ik te beweren dat wij de beste opleidingen in de regio aanbieden. (hoe groot die regio is, zeg ik er maar niet bij). Het bijzondere aan onze opleidingen is dat ze tegelijkertijd heel breed zijn maar ook een opzienbarende diepgang vertonen. (als ze dit geloven zou ik ze eigenlijk niet moeten aannemen)

Ons personeelsteam is zeer ervaren (enthousiaste jonge docenten kunnen we haast niet meer krijgen) en heeft zeer veel vakkennis in huis op allerlei gebieden (die ze sinds de invoering van het competentieleren weliswaar steeds minder kunnen etaleren). Wij maken onze studenten heel zelfstandig en nemen ze niet voortdurend aan het handje (het is pompen of verzuipen) en we bieden in onze opleidingen veel flexibiliteit om hun eigen tijdsindeling te maken (ze krijgen op twee dagen les en de rest is zelfstudie en groepswerk). Nog niet zo lang geleden stonden onze opleidingen bovenaan in de studentbeoordelingen (de laatste drie jaren bungelen we stijf onderaan).

Ook de beroepskant van onze opleidingen is in de stages ruim vertegenwoordigd (stages zijn een goedkope vorm van onderwijs) en wij dagen onze studenten uit om zelf een stageplek te vinden. (steeds meer bedrijven halen hun stagiaires bij de concurrent). Het rendement van onze opleidingen is verbluffend en velen studenten studeren binnen vier jaren af (we geven onze diploma’s nog net niet weg maar het lijkt er soms wel op).

Ik vind het onfatsoenlijk om over de concurrenten te praten dus ik zal het niet hebben over Inholland. (het zal jullie niet ontgaan zijn dat ze vorige maand weer negatief in het nieuws waren) Maar ik wil wel even het feit noemen dat veel van hun studenten naar onze Hogeschool komen (vanwege een negatief studieadvies hebben ze geen andere keuze) en het hier heel goed naar hun zin hebben (wij stellen namelijk al jaren geen eisen meer).

Ik ben ervan overtuigd dat jullie zullen ontdekken dat onze Hogeschool doorslaggevende voordelen biedt (de geweldige studentenstad Utrecht ligt op loopafstand van de Uithof) en dat het vervoer in deze omgeving prima geregeld is (in de spits moet je drie bussen wachten tot je de kans krijgt je naar binnen te persen). Als u nog vragen heeft, vraag het ons personeel (de helft zich vanwege ziekte afgemeld voor de open dag) of onze studenten (die we fors betalen om de positivo uit te hangen). Sterkte met de keuze en tot september.