Achtergrond

De Decaan: Utrecht is een leuke stad, blijft er wel tijd over om te studeren?

In de rubriek FAQ geven studentendecanen Marianne Hamel, Nina Kalker
en Jeanette van Ulden antwoord op veel gestelde vragen van studenten.
Heb jij vragen? Dan kun je bij jouw eigen decaan terecht voor
informatie, advies en hulp over en bij je studie. Maar ook bij
bijzondere persoonlijke omstandigheden en financiële en materiële
vragen. De studentendecanen hebben een onafhankelijke positie en gaan
uit van de belangen van de student. Kijk op www.hu.nl/decanen voor meer
informatie.

Vraag: Ik ben net begonnen met de opleiding en er komt wel veel op me af. trecht is een leuke stad en ik zal het hier vast naar mijn zin hebben. Blijft er dan voldoende tijd over om te studeren? Ik wil natuurlijk wel een positief studieadvies aan het eind van dit jaar. Hoe pak ik dat aan?

Antwoord: Goede vraag. Je studietijd kan een geweldige tijd zijn. Je gaat een nieuwe levensfase in en leert veel mensen kennen. Ook maak je nu echt kennis met je toekomstige beroep.
Het is zaak van het begin af aan een goede planning te maken. Dat levert namelijk een hoop tijd op.
Uiteraard zet je daarin je lesrooster en de studieactiviteiten die nu al bekend zijn.
Belangrijk is om in die planning ook je leuke afspraken te vermelden. Dat maakt het kijken naar de planning en het uitvoeren van de geplande activiteiten aantrekkelijker. Het geeft een voldaan gevoel als je af kunt strepen wat je hebt gedaan. Studietijd is dan ook echt studietijd en vrije tijd echt vrij.
Plan je studieactiviteiten zo, dat je ruim vóór de toetsweek af hebt wat je voor de toets moet weten. Je bekijkt dus voordat je de planning maakt wat er aan het eind van het blok van je verwacht wordt. Je verdeelt de stof dan in zogenaamde hapklare brokken.
Plan ook ruim. Minstens één keer per week een paar uur waarin je kunt inhalen wat je niet af hebt. Studeer je volgens schema, dan heb je in die uren vrij.
Beloon je zelf bewust, met een leuke film bijvoorbeeld, als je iets af hebt kunnen strepen waar je tegen op zag.
Plan reëel en stel zo nodig bij. Als je er op maandag niet in slaagt om twee hoofdstukken te bestuderen dan is de kans erg klein dat je op dinsdag vier hoofdstukken doorwerkt in dezelfde beschikbare tijd.

Tip: Merk je dat een planning maken niet lukt of dat je je er niet aan kunt houden, terwijl je studieresultaten tegen vallen, trek dan tijdig aan de bel bij je studieloopbaanbegeleider.
Daarnaast ben je welkom bij de decaan.
Hoe eerder je er in slaagt om je studie- en nevenactiviteiten goed te organiseren, hoe langer je er plezier van hebt!

Jeanette van Ulden
Studentendecaan FG