Achtergrond

De MillenniumBattle van binnenuit

Een studiereis naar Afrika. Dat is de hoofdprijs van de MillenniumBattle. Een drie maanden durende, zenuwslopende strijd tussen vijftig teams van verschillende universiteiten en hogescholen. Diewertje Heeremans, vierdejaars journalistiek, doet met haar team IdealisticRealistic mee en maakte voor Trajectum het volgende wedstrijdverslag.

IdealisticRealistic is:
Pieter Senf (23), derdejaars technische bedrijfskunde
Manon Geldof (21), derdejaars fysiotherapie
Anne Verhulst (21), derdejaars pedagogische wetenschappen
Diewertje Heeremans (20), vierdejaars journalistiek

3 november tot 24 november: De eerste opdracht
Met drie roeivrienden van Orca besluit ik er voor te gaan en me in te schrijven voor de Millennium Battle. Manon, Anne en ik hebben veel gereisd naar Afrika en Zuid-Amerika. En zijn daardoor erg geïnteresseerd in ontwikkelingssamenwerking. Anne wil later misschien wel werken in deze sector. Voor mijzelf geeft het de verdieping die ik soms mis in mijn studie.

De eerste bijeenkomst in Diemen Zuid gaat over grondstoffenroof in Afrika. Voor deze eerste opdracht moeten we een game bedenken waarin wordt uitgelegd dat wij door het kopen van laptops, mobiele telefoons en andere elektronische middelen bijdragen aan de grondstoffenroof in Afrika.
‘We moeten een filmpje maken! Een filmpje? Hoe moeten we dat doen?’, roept Anne. ‘Ik weet dat ik Windows Movie Maker op mijn computer heb, maar ik heb nog nooit op dat icoontje durven drukken.’ Gelukkig blijkt Pieter er wel mee overweg te kunnen en zijn we blij dat we niet alleen a-technische meiden in ons groepje hebben.
Manon is enthousiast over de eerste opdracht: ‘Vooral omdat je er zoveel creativiteit in kwijt kan. Gelukkig is het niet meteen heel inhoudelijk’. Ons team werkt vooral uit eigen beleving en ervaring en niet uit boeken en rapporten. We hopen dat dit bij de meeste opdrachten in ons voordeel werkt. Na de deadline geeft de jury commentaar op onze uitwerking. De feedback is vrij kritisch, maar zet ons meteen op scherp.

27 november tot 10 december: De tweede uitdaging
Eens in de twee weken, vindt een bijeenkomst plaats waar de nieuwe cases wordt aangekondigd en plaats is voor discussie. Deze week ga ik met Pieter en Manon naar de Erasmus Universiteit in Rotterdam waar het nieuwe onderwerp wordt gepresenteerd: de marktpositie verbeteren van kleine sojaboeren in Brazilië. We moeten daarbij ook rekening houden met het milieu en duurzaamheid. De teams worden in groepen opgedeeld en iedereen woont een andere workshop bij.
Na deze leerzame middag in Rotterdam, gaan we gewapend met een pak koekjes en een grote pot thee, op zondagmiddag aan de slag bij Manon in Lombok: klaar voor een nieuwe brainstormsessie voor de Millennium Battle.
We vragen ons af: hoe moeten wij nou bedenken hoe we de concurrentiepositie van kleine boeren in Brazilië moeten verbeteren? Het is een heel ander soort opdracht dan de eerste. ‘Bij de deze case moeten we meer inhoudelijk op de zaak ingaan’, vertelt Manon. ‘We worden gedwongen om over de economische kanten en handel na te denken, het is even omschakelen, maar erg interessant.’ Pieter is tevreden over deze opdracht. ‘Het is een stuk concreter dan de eerste, hierdoor kunnen we specifieker op de inhoud ingaan. Dit zorgt er wel voor dat het soms lastig is, omdat er niet altijd voldoende kennis in ons team aanwezig is.’
Na veel speurwerk komen we meer te weten. De omvang van het probleem blijkt gigantisch. Na veel denkwerk komen we uiteindelijk toch met het idee: microkredieten.

11 december tot 24 december: En we zijn weer door
Voor de derde opdracht gaan we naar een bijeenkomst in Arnhem over kinderarbeid. De sprekers blijven alsmaar ‘Educatie! Educatie!’ roepen, terwijl wij het idee hebben dat er wel meer moet gebeuren om kinderarbeid tegen te gaan.
Dit keer moeten we een probleem dichter bij huis oplossen: Albanië. We moeten vanuit de Europese Commissie een oplossing bedenken om kinderarbeid in dit Oost-Europese land te bestrijden. Een pittig thema, maar interessant.

Een journalistiek studente, die net voor haar studie naar het gebied is geweest, helpt ons een eind op weg met deze opdracht. De daarop volgende dagen worden de taken goed verdeeld. Met als resultaat dat al een dag voor de deadline onze presentatie online staat. We zijn moe en druk met onze studies zo vlak voor de kerstvakantie, maar tevreden met het resultaat en we krijgen positieve reacties op de site van de MillenniumBattle. Het is ontzettend leuk om te zien dat mensen oprecht geïnteresseerd zijn in onze oplossingen. We halen daarom nog een keer alles uit de kast. Na deze derde opdracht, hebben we even rust. Ook de Millennium Battle houdt een korte pauze rondom de feestdagen.

15 januari tot 23 januari: Laatste loodjes
De laatste opdracht komt een week voor de deadline online, de verdiepingsartikelen krijgen we pas halverwege de week. De bedoeling is gezondheidszorg in ontwikkelingslanden toegankelijk te maken voor iedereen. Oh ja, en of we ook nog even een marketingcampagne willen bedenken in de vorm van een filmpje. Het is de bedoeling daarmee de jeugd enthousiast te maken en te betrekken bij ontwikkelingssamenwerking. Het lijkt er in eerste instantie op dat wij voor het karretje van de organisaties worden gespannen, omdat ze zelf te weinig jongeren in hun donateurbestand hebben staan?
De formulering van de opdracht en de korte termijn waarop het af moet zijn, levert veel frustratie op. Maar omdat we alle vier elk vrij uurtje in de opdracht steken, hebben we er toch een mooi geheel van kunnen maken. ‘Toen vrijdagavond alles op de website stond, ben ik knock-out in mijn bed gaan liggen’, zucht Manon.

23 januari tot 30 januari: De finale
Na drie maanden komt het eind in zicht: vrijdag 30 januari is de finale. Alle teams moeten een presentatie voorbereiden. Anne begrijpt niet goed dat alle vijftig teams hun laatste opdracht moeten voorbereiden en dat er maar vijf teams op het podium komen. ‘De rest doet dus heel veel voorbereidend werk voor niks.’
Toch kijken we ook heel erg uit naar de finale. We hebben veel geleerd van onze deelname aan de battle.
Onze ideeën over ontwikkelingswerk zijn veel genuanceerder geworden en we hebben gezellige avonden met z’n vieren gehad. Of we winnen of niet, we gaan het vrijdag na de bijeenkomst zeker vieren.

Kijk voor het verslag van de finale en de uitslag op www.trajectum.hu.nl

[kader]
MillenniumBattle
Het hoger onderwijs betrekken bij ontwikkelingssamenwerking en de millenniumdoelen. Dat is het idee achter de MillenniumBattle, een project van het onderwijsprogramma van NCDO (Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling). Vijf teams van Hogeschool Utrecht strijden mee om de hoofdprijs: een studiereis naar Afrika. De deelnemers worden beoordeeld door middel van het aantal stemmen dat zij krijgen op hun teamsite, de jurybeoordelingen per cases en de hoeveelheid publiciteit die zij krijgen. Het oordeel van de jury weegt uiteindelijk het zwaarst.