Achtergrond

Forum: Debatteren moet je leren

Op 20 april gingen zo’n 25 studenten in het Utrechtse stadhuis met elkaar in debat tijdens de eerste HU-debatwedstrijd georganiseerd door Studium Generale. En zoals collegevoorzitter Geri Bonhof al in haar openingspraatje zei: studeren is meer dan alleen leren. Een hbo’er moet ook kunnen overtuigen met argumenten. Is het daarom een goed idee zijn om debatles op te nemen in het curriculum?

Joost de Bruin
Organisator van de debatwedstrijd
Coördinator Studium Generale
Docent pedagogiek

Nee, dat lijkt me geen goed idee. Het is dan voor mij gewoon een trucje om mensen te laten debatteren. Studenten snappen op die manier niet hoe ze de debatvaardigheden in kunnen zetten in hun vakgebied. Ik ben ervoor om het debat te integreren in de lessen. Dat je studenten niet alleen maar onderzoeken laat schrijven, maar ze kennis laat maken met de andere kant van een argument. Dat ze zichzelf kort en bondig leren presenteren en vooral het debat met elkaar aan laat gaan tijdens de lessen. En zo zou het al moeten zijn, want eerlijk gezegd vind ik het niet van deze tijd als je vier jaar studeert en nooit in debat bent gegaan tijdens je lessen. Daarnaast vind ik het ook heel belangrijk dat de studenten zich meer gaan mengen in het maatschappelijke debat. Bijvoorbeeld op internetfora. Daar zie je tegenwoordig toch veel mensen een ongefundeerde reactie plaatsten waar ze een publiek persoon afzeiken. Daar zou veel genuanceerder op gereageerd kunnen worden en echt gedebatteerd in plaats van je mening poneren en populistische uitspraken doen.

Christoffel Wouters
Eerstejaars International Business & Management Studies

Ik kan wel drie redenen opnoemen waarom debatles opgenomen zou moeten worden in het curriculum. Ten eerste leer je daarbij presentatietechnieken. Die krijg ik ook wel een beetje bij andere vakken, maar ik denk dat je bij debatles pas echt goed leert hoe je jezelf kan verkopen. Daarnaast zijn de lessen ook een uitstekend middel om te leren luisteren. Als laatste vind ik dat het je heel goed helpt om een breder beeld van de wereld te kijken. Je bekijkt ook andere kanten van een discussiepunt en ontdekt nieuwe dingen. Een mooi voorbeeld is de debatleider die de discussie leidde. Hij is snel, ad rem en staat er. Dat vind ik nou kwaliteit en dat verkrijg je door veel te debatteren en goed naar anderen te luisteren.

Tessa van den Hurk
2ejaars Maatschappelijk Werk en Dienstverlening

Ik vind dat iedereen moet leren zijn mening te geven en goed te formuleren. Maar de debatten en stellingen moeten wel met je opleiding te maken hebben. Het gaat mij te ver om er een apart vak met studiepunten van te maken. Ik vind het leuk om mijn mening te geven en te discussiëren. Maar als het voor een hele groep moet hoeft het voor mij niet. Daar hou ik niet van. Als het verplicht zou zijn, dan graag in je eigen klasje, waar het vertrouwd is. Dan durf je sneller iets te zeggen.